Tetigt? Bippat igen? Hela biblioteket med Kalle Ankas pocket…

… jodå, jag har bättre saker att göra men jag har helt enkelt inte lust att göra dem. Just i detta nu väljer jag att sitta här och förvånas över språket i boken jag påbörjade i morse: Bodil Mårtenssons ”Justine – Raschans hämnd”. Vad tänkte jag på när jag lånade en bok med en sådan titel?

Egentligen var jag bara ute efter Adler-Olsen-böcker som jag just hört talas om, men efter att ha laddat ner en så råkade jag ladda ner den här också och sedan var kvoten fylld. Det är lite kasst det där, men det får gå. Att låna e-böcker alltså – man får bara låna två åt gången.

Det blev Marco-effekten av A-O och den gillade jag. Tack för tipset N och K! Det får bli fler av honom. När jag släpps in på e-bibban igen…

Till dess får jag väl harva vidare med Bodils bok. Den kanske blir bra, men jag får lite ”Sune-i-Grekland”-känsla av språket i den, och då blir även figurerna lite ”Suniga”. Om ni förstår vad jag menar. Ändå är det trafficking, ond bråd död och någon sorts Lisbeth Salander-karaktär med – och de är ju egentligen inte så sunigt.

Ordet ”tetig” används. Det är klart skumt. Jag vet absolut vad det betyder – har själv använt det. På 70-talet… Tetigt är helt enkelt inte ett ord av idag. I min värld. Hade det bara varit tetigt så hade det väl gått an, men det kommer mera. Ett baksäte beskrivs som fullt med hela biblioteket av Kalle Ankas pocket. Hur kan det vara fullt av bara en pocket? Det borde vara flera. Pocketar. Eller om man vill vara lite swinglish: pockets. Fast det sistnämnda är fel.

Sedan ”bippar” man igen bilen. Bippar!? Det gör man bara inte. Man låser den. Vill man förtydliga för läsaren att man har en elektronisk manick att låsa med får man åtminstone skriva ”blippa”. Det är inte felstavat heller för det bippas fler gånger.

…jag har bara kommit ca 40 sidor in i boken. Det är inte helt säkert att jag kommer att uthärda att ta del av Justines och Raschans öden och äventyr hela vägen till slutet – men om jag gör det så kan ni lugnt räkna med att jag återkommer med mer information om innehållet. För ni vill väl veta?

Kommentera

