Nr 6. 94 kvar. Om hur saker blir sagda. Och hörda.

safe_image

#Blogg100 – Ett inlägg om dagen i 100 dagar (6/100)

Känner att jag inte helt kan skaka av mig tankarna på kommunikation. Hur får man budskap att nå fram? Vad säger man till vem och på vilket sätt, och hur vet man att man har rätt ”tone of voice”? Det är så otroligt lätt att framföra enkla, tydliga budskap och ändå lyckas bli missförstådd! Visst har väl ni också råkat ut för det?

Tänker t.ex på kommunikationen bara här i hushållet, och de irritationshärdar felaktigt ordval, tonfall, gester och val av tillfälle kan ge upphov till. Och då är vi ändå människor som känner varandra väl. Vi gillar varandra och tror inte varandra om ont. Inte i alla lägen i alla fall…

Tänker på de stackars satar som sitter på ett call-center med en lång lista med namn och telefonnummer framför sig, och ett manus där det står vad de ska säga, och hur tröstlöst det måste kännas för dem när samtal efter samtal leder till att de  blir avbrutna och samtalet klickas bort. Vad har de för nyckeltal – är det ens ett samtal på tjugo som leder till någon sorts framgång. Ett på femtio? Jag har hört dem i några varianter nu men inget av det de säger i sina inledande meningar får mig att vilja fortsätta samtalet. Och jag tror inte jag är ensam om att lägga på.

Igår, när jag analyserade en sida från en firma som utför flyttstädningar fann jag att jag var tvungen att vidga mina sinnen lite. Sidan är ful och gör, enligt mig, allt fel. Utom en sak – de hade en betald google-länk så de hamnade näst-längst upp på sidan när jag sökte på ”Flyttstädning” och det är guld värt. I övrigt så var texten ful, illa skriven och dessutom i versaler och i blandade färger…. Grönt, rött, svart och lite blått också. Några rubriker var understrukna andra inte. Det fanns ingen länkad information, även om man ibland trodde det (understruken text…) utan det som fanns fanns där. Och allt fanns där, det ska erkännas.

Jag log lite snett åt sidan och kände att jag verkligen hade hittat ett praktexempel på dålig hemsida.

Innan dagen var slut så valde jag mellan dem och en annan firma för att faktiskt boka en flyttstädning. Varför? Jo, för att på den sjukt fula sidan hittade jag prisuppgifter, information om hur allt går till praktiskt med RUT och ROT, städschema, tidplan, praktiska tips och råd etc. Den andra firman har en mycket mer ”städad” sida. Luftig, lättläst, mer strukturerad – men utan t.ex prisuppgifter… Nu visade det sig att firma två ringde upp mig (bra där!) när de sett att jag varit inne på deras sida, och då hade de alla svar rakt av. De skickade dessutom en offert direkt. Ful-firman skickade också offert inom en timme från det att jag mailledes bett om det.

flytt12

Så, vad försöker jag säga… Jo, utseendet spelar roll. Stor roll. Priset spelar också väldigt stor roll. Men det som, åtminstone i det här fallet, spelade störst roll är hur högt företaget dyker upp i googlingen. Det finns säkert människor som är mer tålmodiga och betydligt mer noggranna än vad jag är när det ska köpas en produkt. Men rätt många är precis som jag också.

Jag vet att  detta beteende bekräftats i undersökningar, men som skribent//originalare har jag ändå inte riktigt kunnat ta till mig att placeringen är så viktig. Har gärna velat tro att ett par väl avvägda ord på en riktigt snyggt designad sida väger tyngre. Och jo, när alla sidor ligger i topp – då fastnar man förstås för den snyggaste, bäst skrivna….

Summering: Det är viktigt vad du säger, det är också viktigt hur du säger det – men om du inte säger det där mottagaren väljer att vara så kan det lika gärna förbli osagt…

…oj, jag sparkade visst in en massa öppna dörrar här. Sorry. Ibland blir jag så fascinerad av saker och ting att jag alldeles glömmer bort att alla andra redan vet…

Vi hörs!

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

