Nr 5. 95 kvar. Meningen och målet.

safe_image

#Blogg100 – Ett inlägg om dagen i 100 dagar (5/100)

Min personliga avsikt med den här utmaningen – 100 bloggar på 100 dagar – är att se stegvis hur/om mitt liv förändras under den utmätta tiden. Vad kommer mina val att leda till? För att inte tappa tråden ska jag nu strukturera upp de utmaningar jag ser framöver.

  1.  Mina studier på Kalix Folkhögskola till Webbredaktör.
  2. Träning. Målet är en halvmara i Köpenhamn i september. Det egentliga målet är att må bra, orka mer och vara friskare, men det är lättare att sikta på en halvmara.
  3. Arbete. Jag siktar på ett jobb där jag får utmaningar och möjlighet att tackla dem, en positiv och stärkande atmosfär där det är högt i tak, tydlig kommunikation och ett öppet, problemlösande samtalsklimat. En plats för och med goda, kloka, kreativa och smarta människor.

Just idag avslutade jag Block 2 i utbildningen. Uppgiften var att analysera två hemsidor. Det var en hel del att läsa på innan själva analyserandet kunde börja – för att överhuvudtaget kunna göra en vettig analys – och det tog tid. Att läsa på distans ställer stora krav på personlig disciplin och handlingskraft. När något är oklart är det inte bara att vifta med handen och fråga, utan en lärare ska kontaktas som inte alltid sitter stand-by för att svara. Alltså blir det en del eget letande och diskussioner (över nätet) med okända klasskamrater. Jag valde att analysera en kommunal service-sida; Göteborgs Stad//Hisingens bibliotek och en kommersiell sida från ett mindre företag; FLYTTSTÄDNINGIGÖTEBORG.se.

Från att initialt haft total analysångest avslutade jag uppgiften idag med något som snarast liknade analys-eufori! Detta dels tack vare ett seminarium jag besökte på webbyrå igår då jag fick ta del av diskussioner kring innehållet på webbsidor. Innehåll och sökord. Textens faktiska innehåll och dess utformning. Hela sidans layout. Det blev förlösande!

Jag kunde därifrån lätt få ordning på min uppgift och förvandla utkasten till färdiga analyser som jag utan att skämmas för skickade in idag på förmiddagen.

Huruvida min lärare kommer att godkänna mig vet jag inte ännu. Det finns alltid en möjlighet att han tänkt sig att uppgiften skulle utföras på något annat sätt, och då hoppas jag att jag får bra och tydlig feedback så jag kan göra om och göra rätt. Just nu känner jag mig dock enormt lättad!

Träning. Jodå, jag tränar. Inte jättemycket och inte jätteofta. Lite mer exakt kan man säga att jag tränar 1 timme och 15 minuter i veckan. Säckpass på det alldeles förtjusande stället Karate Kai Banzai. Just det passet tränar jag i och för sig vansinnigt mycket, så mycket att jag är i det närmaste svimfärdig efteråt (och under tiden också för den delen), men övriga pass – till exempel löpning – har det just inte blivit något med på ett par veckor. Min löparkollega har problem med ryggen och det var hon som var den drivande parten i vårt löparteam. Jag saknar henne! Jag ger mig själv till v. 12 innan jag på allvar tar tag i löpningen igen.

Det är andra, mer akuta surdegar som ligger och jäser som jag måste hantera först. En surdeg i taget…

Vad gäller arbete så har jag sagt mig att jag ska fokusera på studierna under våren. Utbildning är slutförd i mitten av juni och sedan är det ju lite semestrar och så ett tag.

För att hålla kontakt med arbetslivet deltar jag i relevanta konferenser (webcoast 14-16 mars nu närmast), seminarier och utbildningstillfällen, går på diskussionsluncher och läser på för att hålla mig a jour med vilka trender som råder för tillfället. Enligt min uppfattning är det mycket fokus på innehåll. Mer än vanligt alltså. Vilket gör att skribenter av alla de slag hamnar i strålkastarljuset och måste hålla sig vässade för att hålla sig i framkant.

Hur det än är så sitter jag ändå och småsurfar på de olika jobbsökarsajterna lite grand. Vill veta hur det ser ut. Det jag har sett under mina surfsvängar är att det finns en otrolig mängd arbeten som jag aldrig ens tänkt på! Det har lett till att jag tänker i fler banor än tidigare, och även om jag inte vet om jag vill byta bransch så… ja, vem vet… Det skadar säkert inte att vara lite öppen till sinnet och undersöka okända vägar.

Fast efter mitt surfande efter sidor att analysera så ska jag också erkänna att det kliar i fingrarna på mig att få gå in och skriva bra, roliga och informativa texter och hjälpa till att göra snygga, funktionella sidor. Det finns ett behov där! Ett stort behov…

Avslutningsvis en liten summering:

  1. Studierna – det går bra nu.
  2. Träning – nej, det går inte så bra nu.
  3. Arbete – låg aktivitet just nu

Nu är det hög tid för lunch! Jag värmer på min låda och tar den med ut på altan för att ta in omfattningen av det arbete som snart ska inledas på utsidan. Något som också är något av en utmaning, men det får nog bli en blogg för sig…

Tills imorgon.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

