Nr 4. 96 kvar. Innehållet är viktigast. Och utseendet. …ja, och sökorden förstås…

safe_image

#Blogg100 – Ett inlägg om dagen i 100 dagar (4/100)

Var på ett seminarium på http://www.xelera.se/ idag, en webbyrå här i sta´n. ”En copy till kaffet” var den lite lätt fyndiga, trevliga och åtminstone på mig, lockande titeln på eventet. Det handlade om innehåll och det blir inte intressantare än så. Innehåll – eller content som det oftast kallas nuförtiden – är verkligen uppe på tapeten i alla sammanhang. Content är viktigare än apperance. Nu kanske inte alla håller med, inte ens jag själv helhjärtat, men det ÄR VÄLDIGT VIKTIGT.

Det är nog så att det är content i kombination med apperance som viktigast. Det ena går inte att lyfta ut från det andra. Och jag känner att jag är så rätt i tiden! Igen – det är möjligt att inte alla håller med – men jag känner verkligen att det sägs och anses saker som jag sagt och ansett i evigheter. …det är möjligt att jag, likt Jimmie Åkesson, omformar mina minnen lite, men jag tror faktiskt inte det. (Fast Jimmie Åkesson verkar inte ha omformat sina minnen ”lite”, han verkar ju snarare ha uppfunnit en alternativ verklighet….)(…och så tokig är inte jag..)

Det ska vara kort, informativt, lättfattligt, vänligt och formaterat på ett sådant sätt att den information den presumtiva läsaren tittar efter sticker ut. Gärna lite humoristiskt också. Till det ska vi addera sökorden. Sökorden är lika viktiga som det väldigt viktiga innehållet och den lika viktiga lay-outen. Kort sagt; det duger inte att rangordna. Gör din hemsida (vi snackade innehåll på webbsidor kanske jag borde nämnt) perfekt ur alla vinklar så blir det bra.

Efter seminariet gick kollegan L och jag och tog en fika och fortsatte diskussionen ett tag till. Det var en bra diskussion om än lite uddlös eftersom vi var rörande överens. Det blev lite en stunds bekräftelse av varandra och det är ju också trevligt. Sedan skulle hon iväg på sitt och jag hade ju min analys i användarvänlighet att återvända till. Nu smet jag inte helt från mitt uppdrag för faktiskt kan jag med gott samvete säga att detta seminarium gott och väl gav mig fördjupning i ämnet. Visst är det underbart när nytta och nöje förenas?

Det var trevligt att vara på sta´n och jag kände ingen stress efter att ta plats vid skolbänken så jag sökte febrilt efter en undanmanöver. Och jag fann den…

blod

När jag låg där på britsen med kanylen i armen undrade jag lite stillsamt hur långt jag egentligen är beredd att gå för att förhala den uppgift jag ju ändå måste slutföra till sist. Men, nu var det ändå tid att lämna blod och jag befann mig inte långt från Droppen så det var försvarbart ur den aspekten. Får hoppas att jag inte svimmar på box-träningen ikväll bara. Men det är klart – om jag slår sönder knogarna så kommer det väl inget blod i alla fall för det är väl slut nu…

Innan den 14 mars är det en radda praktiska prylar som ska hanteras – ännu en deadline! Det ska införskaffas kort, anmälas och frågas om inkomster och utgifter, bokas tid och fattas beslut om framtiden. Och så ska jag leta efter en liten mini-semesterresa till Italien också. Helst till t.ex Piemonte och till en vingård där det erbjuds provningar. Och god mat.

Nu ska jag fortsätta med min analys. Del ett är klar. Det blev en analys av användarvänligheten på Göteborgs stads hemsida i allmänhet och Hisingens bibliotek i synnerhet. Fick några uppslag idag som jag ska lägga till bara så är jag färdig med den. Helt färdig. Sedan hoppas jag hinna påbörja en analys av en mer kommersiell sida. Mer om det i morgon!

Jag ska inte säga mer om gårdagens återträff, men vill visa er en bild på de två gamla goda vännerna. Det räcker ju att slänga ett snabbt ögonkast på den bilden så förstår man att allt snack om att det var bättre förr är skitsnack! Det skiljer ca 35 år mellan bilderna och ärligt talat – visst ser de både vackrare, gladare och mer tillfreds ut på den högra bilden?

daonuMed detta lämnar jag er och önskar er en fortsatt trevlig dag. Om kraften står mig bi, och om ni har tid och lust, så ses vi imorgon igen.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

