Det finns anledning att bli paranoid…

Jag har sagt det förr och jag säger det igen – Jag gillar sociala medier. Tänker mig att livet är lite tråkigare utan facebook, twitter, linkedin och allt annat roligt man kan hålla på med – intravenöst, höll jag på att säga men jag menar förstås – viralt.

Men det gäller att ha ögonen öppna och tentaklerna ute för alla hänger ihop och allt sprider sig med blixtens hastighet, oavsett om det är intressant eller inte. Det har aldrig varit mer sant med ”What goes around, comes around”. Vet vad du gör, ty alla andra vet också vad du gör…

Nu, när jag pluggar hemifrån, har jag större frihet att slösurfa runt på nätet lite då och då (och då och då och då…) och har blivit intresserad av att kolla upp vem som är vem. Bla var det ett jobb jag blev intresserad av och tänkte: ”Hmmm, det här kanske jag borde söka… Undrar vem det där är, som är verksamhetschefen i huvudstaden och ansvarig för den här rekryteringen…” Och så googlade jag, och kom till linkedin (förstås) där jag, till min stora förvåning, såg att hen var ihopkopplad med min kusin från helt annan ort i landet.

Intressant! Eller hur? Kollade lite på de bådas profiler och upptäckte att de med största sannolikhet pluggat på högskola ihop för länge, länge sedan.

Den här typen av sammanträffande dyker upp rätt ofta. Just linkedin är ju direkt avslöjande vad gäller oväntade relationer. Jo, facebook är det också förstås, men där är man ju trots allt (åtminstone jag) en lite mer sammansluten grupp.

Eftersom jag tycker att det här är så intressant så har jag börjat fundera på om det är okej… Men det är det väl? Det blir väl ingen stalker-varning på mig bara för att jag tittar på hur människor presenterar sig och hänger ihop där väl? Det som ligger på linkedin är väl de facto till för att andra ska titta på det? Så tänker jag i alla fall. Helst ska förstås människor som vill erbjuda mig fantastiska karriärs-möjligheter titta där, men om någon annan är intresserad av lilla mig så är de också välkomna dit för all del.

Jag är lite mer mån om mitt privatliv på facebook. Inte så att det finns något särskilt hemligt där direkt, mitt liv är just inte av den kalibern att jag kan presentera något häpnadsväckande ens om jag ville… Men det är i alla fall lite mer privat. Personligare. Där vill jag bara kommunicera med de jag är vän med. Fast jag tror att det ändå är så att om någon verkligen vill så tar det sig in där också och snokar omkring…

För mig räcker det gott och väl att googla personer, samt kolla upp deras linkedin. Och då menar jag deras linkedin utifrån google – inte inifrån linkedin, då syns det ju att jag varit där! Jag skulle inte ha något emot att någon såg att jag besökt deras linkedin-sida egentligen, men eftersom jag inte är helt klar över etikettsreglerna här så är det väl bäst att hålla sig i det fördolda. I alla fall i vissa fall… tror jag.

Vad tror ni?

Nu ska jag läsa klart analys-kapitlet som jag smitit från en stund.

Vi hörs.

Taggad , , , , ,

Kommentera

