Sötebrödsdagarna lider mot sitt slut…

Sedan det visade sig att jag lyckats bärga en plats på den utbildning jag så hett eftertraktat gick all kraft ur mig. Hela systemet gick in i semesterläge och har befunnit sig där sedan dess – ca en månad.

Nu är det bara några få dagar kvar av ledigheten och jag är så redo att sätta igång! Vill börja NUUUUUUUUUU men det gååååår inte för datorn kraschade och är på verkstad. …suck.. all denna energi och inget vettigare att göra med den än att städa ur kontoret, träna och laga överavancerad vardagsmat. Ja, och så har jag hetsat ungarna med läxläsning in absurdum också, jag behöver ju lite intellektuell stimulans för Guds skull! Gissa om de längtar efter att jag ska få något ”eget” att ägna mig åt…

Igår kom i alla fall mess från dataverkstaden att de påbörjat arbetet och eftersom det inte borde ta mer än en timme så utgår jag ifrån att de ringer mig idag och meddelar att det är klart så att jag kan åka och hämta hem den. Sedan kommer väl en liten injusteringsfas på ett par timmar men sedan ska jag sätta igång igen!

Först ska jag skapa ett Newsletter. Det ska bli roligt. Inser att jag saknat att skapa Newsletters – eller infoblad som jag lite torftigt brukar kalla dem. Jag har skapat många infoblad i mitt liv och faktiskt är det en uppgift jag aldrig tröttnat på. Mycket information, många bilder och lagom mycket totande med lay-out. Läsbarhet och överskådlighet är något jag brinner för och allra bäst är det med en lay-out där texten med självklarhet får den mest framträdande rollen. …snart….

Sedan måste jag ladda upp datorn med de program jag behöver för min utbildning. Bara att sätta mig in i det blir ett äventyr. Vi kommer att använda oss av ett system som heter First Class (öhh.. tror jag) och det är faktiskt därför jag ägnat så mycket kraft åt att snygga till mitt arbetsrum. Det kanske kommer att synas i bild och man vill ju gärna ge en air av effektivitet, smak och finess. Undrar om jag ska sminka mig? Jag måste ju matcha det snygga, effektiva och numera välorganiserade ”kontoret”. Får fundera på det.

D.y:s lärare ringde just. Vi ska ha samtal idag och han ville kolla om jag hade koll på det. Det hade jag inte. Jag har ju ingen dator. Ingen väggalmanacka i köket heller. Det är inte att vänta att jag ska ha koll på någonting alls, och om jag inte åtgärdar dessa brister i mitt liv så kommer det att bli ett jobbigt år. Nåja, datorn är på väg och en almanacka ska jag väl kunna plocka upp någonstans. Brukar inte ICA ha gratisversioner liggandes i kassan den här tiden på året? Får kolla när jag åker ner till utvecklingssamtalet.

Just nu sitter jag i d.y:s rum och lånar hans dator. Det har det goda med sig – för hans del – att även detta utrymme blir städat. Jag klarar inte av att sitta i den röra han skapat utan är tvungen att röja upp innan jag får någon ro i kroppen. Jag behöver ett tomt skrivbord och helst så kala ytor som möjligt runt mig i övrigt också! Då kan de kreativa flödena flyta friare. Säkert något med Feng Shui att göra tänker jag. Och ska det nödvändigtvis förekomma något kaos så ska det vara mitt eget.

Tycker annars att sönerna utvecklat en enastående förmåga att skapa eget personligt kaos. Jag gillar det inte alls.. Inte nog med att det ser så sunkigt ut, det luktar inget vidare heller… Gammal smutstvätt i oskön förening med gammal odiskad disk och ett förvaringssystem som går ut på att allt ska ligga framme. Inte ens skräp förpassas till papperskorgen utan läggs ovanpå allt annat. Misstänker att deras hurtsar och byråer står med tomma lådor men jag tänker inte kolla. Det här är säkert någon sorts utvecklingsfas och jag anar att det kommer att bli en hel del diskussioner om det här de kommande åren.

Nu ska jag ut och skotta trottoaren. Det får bli dagens motion. Annars borde jag väl gått ut och sprungit men det är ju minusgrader och då är det inget kul att springa. Inte för halkans skull – man har ju broddar – utan för att det är så svårt att andas i den här temperaturen. Oj! Nu trippar en liten dam förbi härutanför på trottoaren… håll tummarna så hon inte står på öronen och bryter något!

Nej – måste ut!

Ajöken.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

