En gång är ingen gång, två en slump kanske, men tre?!

Har sett tre  uppträdanden på raken som varit kassa. Först ut, och faktiskt sämst av de sämsta, var Magnus Uggla.

j4irkse0vyzi4sbdxk0y

 

Genom en vad jag trodde lycklig omständighet lyckades jag få biljetter till Rondo häromveckan och gladde mig mycket. Uggla har ju alltid varit så fyndig och lite vass i repliken. Och hans låtar är medryckande och trallvänliga så det kan ju inte bli annat än en väldigt trevlig kväll. Tänkte jag.

Han kom in på scenen på Rondo och började trava omkring och prata om sin uppväxt och om sitt hår. Om brudar och sex. Om ”glåryhål”… Ett tag hade han uniform och ett tag peruk. Replikerna var helt poänglösa och stämningen var…  pinsam. När han för fjärde gången uppgivet viftade med armarna och försökte få liv i publiken såg maken och jag på varandra och bestämde oss för att lämna lokalen.

Senare på en vinbar diskuterade vi våra intryck. Det vi kom fram till var att ”Magnus den store” antingen a) inte hade något manus, var lite full och svamlade fritt, eller b) hade ett manus som han slängt ihop på en fikarast med tankar som ”Äsch, det är bara en snörfull krogpublik, det räcker att jag säger ”onani” och ”glåryhååål” så kommer de att skratta på sig…” eller c) någon har sålt på honom det här skitdåliga manuset och han kan inte erkänna att han blivit grundlurad.

Det blev trots allt en trevlig kväll. Upptäckte en trevlig drinkbar som jag varmt kan rekommendera http://www.drinks20.se/

Flopp nummer två stod ingen mindre än Fredrik Lindström för! Det här var ingen regelrätt show, det var lite underhållning som ”internetdagarna 2013” bjöd på som avrundning av dagarna. Om jag säger att Uggla gjorde mig besviken så får jag ta i lite mer när det gäller det här uppträdandet – jag blev chockad! Inte över innehållet utan för att en så klok, och i vanliga fall klurigt charmig person, kan med att leverera ett så pre-pubertalt roliga-timmen-aktig framträdande. Det var, återigen, onani-humor, det var humor om sex med mormödrar (kvinnor 40+) och på det stora hela mest pinsamt, plumt och helt utan finess.

hämta

Så raskt över till Flopp nummer tre! Karin Adelssköld. Samma scen som Fredrik Lindström stått på kvällen innan, och nästan exakt samma typ av framträdande. Ja, fast tvärtom då – sexuellt rackande på medelålders män och lite töntiga påpekanden om 20-åriga mäns sexuella prestationsförmåga.

Karin_Adelsköld_3

Efter Karins framträdande – som var en direkt replik på Fredrik Lindströms – tänkte jag att det är nog dags att ta en paus från stand-up och humor ett tag.

…men så tänkte jag på showen jag var på innan de tre flopparna; Magnus Betner och Soran Ismail.

Uppdaterad-bild-Betner-o-Soran460x325

 

Det var fruktansvärt bra! Roligt, tänkvärt, klokt och lärorikt.

Det kan förstås vara så att Magnus den store var fruktansvärt rolig. Så även Fredrik Lindström och Karin Adelsköld. Det kanske helt enkelt var jag som hade kassa dagar…

 

Men det tror jag inte…

En gång är ingen gång, två gånger en slump. Men tre? Det är väl otur helt enkelt.

Taggad , , , , ,

Kommentera

