Flashback

Lite trött i huvudet idag. Känner mig som när jag satt hos syo-konsulenten på högstadiet och skulle välja gymnasium. Det var så vi gjorde då – gick till SYO:n. Det fanns inga gymnasiemässor.

– Vad vill du läsa? Vad vill du jobba med i framtiden? Berätta vad du är intresserad av så ska jag visa vilka vägar du kan välja. Han tittade forskande på mig och väntade på mitt svar.

– Jag? VAD jag vill läsa? Vill jag ens läsa då? Eller jobba? Måste man planera så himla mycket hela tiden? Det är ju omöjligt för mig att veta nu vad jag vill göra i FRAMTIDEN. Jag lät antagligen lite frustrerad och indignerad. Ansvaret stod helt klart för mig, men tycktes för tungt att axla. Hela min framtid i detta enda val…

Nu är jag där igen – fast utan Syo-konsulent. – VAD vill jag, frågar jag mig själv och lägger pannan i djupa veck. Information, kommunikation, copy, marknadsföring eller projektledning? Eller vill jag helt lämna den där marknadsinriktningen och göra något helt annat? Florist? Pilot? Asfaltsläggare eller pianostämmare? Tänk en konstruktiv tanke så ska jag fråga den mäktiga Google om vilka vägar som leder dit.

 

Såhär 30 år senare vet jag lite mer om det mesta. Dessvärre gör det inte mitt val enklare. Tvärtom! Känslan av annalkande domedag är starkare och när tvivlen dyker upp är de tusenfalt mer plågsamma. 

Detta är sista chansen. Tänk rätt, gör rätt! Välj rätt.

 

…äh, orkar inte. Bryter för lunch nu och värmer den där härliga lammgrytan vi åt i helgen.

Man kan ju inte fatta livsavgörande beslut på fastande mage – det vet jag i alla fall.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

