Jag är en krävande chef!

Är min egen chef och en tuff sådan. Det är tidiga starter och fulltecknade to-do-listor, tydliga dead-lines och maskning duger helt enkelt inte. Många koppar kaffe blir det. ..och en och annan mandelskorpa…
Det blir också en massa annat gjort nu när jag arbetar hemifrån. Plötsligt ”måste” jag ta rätt på tvätten. Eller rensa ut skorna ur pannrummet. Blev också plötsligt tvungen att ta hand om några krukor på utsidan som kanske hade dött om jag inte hanterat dem precis exakt just då.
Men samvetet skaver när jag lämnar datorn och gör dessa, inte-på-listan måste-grejor. För att slippa skavet jobbar jag undan inte-på-listan-grejorna fort, fort, fort för att sedan snabbt återta min plats framför skärmen och omedelbart ta itu med nästa punkt på dagens egentliga to-do-list.
För att jobba för mig måste man respektera deadlines och ha ett välordnat skrivbord. Jag påminner mig nästan om en annan chef jag hade som också hade någon sorts ordningsmani. Det där pedantiska draget han hade irriterade mig oändligt! Det var provocerande och jag upplevde att han inkräktade på mitt livsrum genom att granska min arbetsyta med en rynka i pannan och missnöjd min.
Jag irriterar mig däremot inte alls på det sättet! Nejdå, mitt krav på ordningssinne finner jag tvärtemot befriande och fullt befogat – hur ska jag kunna jobba här om det är en massa ovidkommande saker på bordet? Det aktuella dokumentet, en penna och en kaffekopp är allt som får finnas på mitt skrivbord. Ja, och datorn förstås…
Irrfärderna ner i tvättstugan, eller ut i trädgården, inser jag i efterhand är kreativa tankepauser. När jag kört fast i någon arbetsuppgift så märker jag att det är lättare att komma till en slutsats om jag reser mig och går härifrån en stund. Rätar på ryggen, andas lite frisk luft och låter händerna jobba med någon rutinartad uppgift som kräver noll i tankeförmåga. Då plötsligt rör sig tankarna lite lättare och lagom tills inte-på-listan-jobbet är avklarat så har ett beslut tagits på hur jag ska gå vidare med det jag höll på med innan.
Så när min arbetsdag är avslutad så är en massa andra småsaker också avklarade!
Nu har jag bara en punkt kvar på min lista för idag och ska jag hinna klart till 16.00 måste jag ta tag i den nu!

Taggad , , , ,

Kommentera

