Kejsaren är naken

Det går en artikelserie i en av våra kvällstidningar om den ohälsosamma fetman. Reportrarna befinner sig i den ”fetaste” av Amerikas delstater och där är man fet. Det är norm. Där. Det känns lite konstigt att läsa reportagen om de onormalt feta invånarna som tycker sig vara alldeles ”normala”. Dels för att det är obekvämt att tala om ”feta” människor som onormala, men också för att det blir väldigt surrealistiskt. Att invånarna där kan leva i en egen normal verklighet med all den kontakt med övrig verklighet de rimligen ändå måste ha, och ändå tycka att de är ”normala”? En man väger 230 kg och ser inget onormalt med det…

Det blir lite av ”Kejsarens nya kläder” över det hela. När jag hörde sagan som barn blev jag illa berörd över att alla ”låtsades” att kejsaren faktiskt hade kläder när han så uppenbarligen var alldeles spritt språngande jättenaken. Och över att han lät sig luras fast han egentligen, handen på hjärtat, visste! Det var så förnedrande.

Och jag skäms när jag läser om invånarna i den fetaste delstaten. Det är som om jag tittar på dem när de springer omkring nakna, och att de inte riktigt vet om det. De är så inne i sitt självbedrägeri att de inte förstår var den där obehagskänslan kommer ifrån. Lurade. Förnedrade.

Så tar jag ett andetag och tänker på hur syrerik luften är. Nuförtiden. Inser att jag vet en hel del om att normalisera det onormala. Vet att när man är mitt i en skruvad verklighet, där alla agerar som om fel är rätt och svart är vitt så är det lätt att ryckas med. Kanske att det skavde lite, men inte värre än att det fick fortgå. Det funkade. Bara man inte tänkte på det för mycket. Fast det där skavet gav aldrig riktigt med sig.

Så sprack bubblan och luften strömmade in! Synfältet vidgades och den där oroande, obehagliga känslan visade sig vara befogad. Det tar en stund att vänja sig vid den nya, verkliga verkligheten, men det är obeskrivligt skönt. Befriande. Svart är svart och vitt är vitt. Det är lätt att andas igen, att se och förstå och att äntligen slippa det där skavet.

Den verkliga verkligheten är inte alltid så himla bra, men den är alltid att föredra framför en förljugen, förvriden version.

Det känns skönt att erkänna att kejsaren faktiskt inte har några nya kläder, han är naken! Nästa gång tänker jag tala om det för honom. Oavsett om han vill veta det eller inte.

Taggad , , , ,

Kommentera

