Solen går i moln och regnet kommer.

Min karma fick sig en törn av det motbjudande staplandet av höjdpunkter häromdagen och hela mitt väsen har liksom kurat ihop sig i väntan på rekylen. För den kommer naturligtvis. Allt måste balanseras upp och nu har vågskålen tippat över.

Den måndagmorgon jag vaknade upp till skulle fått helvetets alla djävlar att längta tillbaka till skärselden och sucka gråtmilt om hur mycket bättre allt var där… 

Måndag morgon. Efter fyra futtiga och extremt lättflyktiga semesterveckor. Måndag morgon efter en söndagkväll då det först  inte gick att komma i säng och sedan inte gick att somna. När mobilsignalen signalerade att det var dags att stiga upp undrade jag om jag överhuvudtaget hade sovit. Det kändes inte alls så.  Det var bara att acceptera nederlaget och återvända till VARDAGEN. Dusch-frukost-lunchlåda-handväska-bilnyckel-ut-hämta-tanka-stämpla-in och ”Heeeeeeeej, nu är jag tillbaka igen!” Mmmm. 

Hann jobba i fler minuter innan solbrännan hade falnat och minnet av semestern bleknat till en flyktig förnimmelse av något som kanske var. Eller kanske inte.

Vill minnas det som var bra men konstigt nog så poppar bara de mest bisarra saker upp i huvudet; den kassa boken jag läste någon av de sista dagarna, den var så dålig att jag borde eldat upp den men avstod eftersom jag verkligen inte hade någonting alls att läsa! Jag hade till och med läst ungarnas böcker! Den extremt dåliga boken heter ”Now you see her” av  James Patterson. Googlade på den förut och det verkar som om de ska göra film på den. Varför i all världen då? Fattar inte…

Här följer en rekapitulering av kassa boken – för er som ändå är lite nyfikna på den. …och eftersom jag tydligen inte riktigt kan släppa den…

Bokens hjältinnan förlorar sin hjältepolispappa under dramatiska omständigheter och därifrån går det riktigt illa. Snacka om dålig karma… Hjältinnans mamma super ner sig och tar sedan livet av sig. Ensam kvar är hjältinnan som tröstas av ruttne pojkvännen och lika ruttna bästa vänninnan som i nästa andetag har en solkig affär bakom ryggen på hjältinnan. Det kommer hon förstås på och då tar hon ruttna pojkvännens bil och går ut och kör på ett fyllo. Dumt. Då kommer polisen – en väldigt rutten sådan – och han hjälper henne gömma liket. Hjältinnan blir så glad så hon förälskar sig i ruttne polisen och gifter sig med honom. ….gäsp… DÅ visar det sig att ruttne polisen inte bara är rutten – han är psykotisk våldsmördare också OCH har mördat fruar tidigare i sin karriär. Gravida sådana… Som av en slump upptäcker hjältinnan att hon är gravid med ruttne psykopat-polis-maken och I SAMMA VEVA får hon klarhet i att han är en mördare av rang och att hennes liv är i fara. Hon iscensätter en korkad flyktplan, försöker få lift med påtända våltäktsmän, blir räddad av psykotisk seriemördare, kör av vägen, ner i ån, släpar sig upp på motorväg och blir liggandes där och lyckas med en HÅRSMÅN undvika att bli överkörd av en långtradare. …

Hjältinnan tar sig till New York. Bor i slumkvarter, föder sitt barn, sliter som ett djur på dagarna och läser till advokat på kvällarna och lyckas efter några år få jobb på fina firman. Hon är snubblande nära att bli delägare när fd psykopat-polis-maken dyker upp. Han vill förstås omedelbart döda henne och sälja gemensamma dottern till porrindustri i knarkkartell i jag-minns-banne-mig inte var men typ Kuba…

Hjältinnan dödar psykopat-polis-maken. Med hjälp av dottern.

Sedan lever hon lycklig i alla sina dagar med en privatdetektiv från Key West. 

… läs den inte. Se inte filmen heller – vi får inte uppmuntra dåliga författare, de bör skaffa sig ett annat jobb och släppa fram en bra författare istället.

Jobb-måndagen fortsatte hela dagen och kroppen och hjärnan blev alltmer inställda på VARDAG. Rutin. Måste… En jädra massa sådana.

NU är det onsdag! Jag jobbade bara halva dagen idag för här pågår ett LAN. Jag tänkte jag skulle vara behjälplig men är förstås helt meningslös… Antar att de kommer att minnas att jag finns när det det är dags att hämta käk.

Smiter ut i trädgården så länge. Där behövs jag!

Tjingeling.

Taggad , , , , , ,

One thought on “Solen går i moln och regnet kommer.

  1. carl-henry skriver:

    Hej!
    Börja knäcka som bokrecencent-alltid retar det ngn ( usel ff ) och kanske räddar det ngn presumtiv läsare att slösa tid på usel litt.//pa

Kommentera

