Är ett hem ett hem utan böcker?

Jag tror inte att man måste äga en massa böcker för att vara en inbiten läsare, men jag tror  att det uppmuntrar till läsning att vara omgiven av litteratur. Bland mina fördomar så är det här med bokläsning en rejält inrotad – jag tror helt enkelt att människor som läser är lite smartare än de som inte gör det. Kanske inte smartare, men i alla fall lite lyckligare. Lite friare och öppnare i sinnet. …vilket nog leder till att de trots allt är lite smartare… -.- förlåt, det är svårt att frigöra sig från sina fördomar…

Mina bokhyllor står på den enda vägg där de kan stå på ett vettigt sätt. Ingen annanstans i mitt hus finns en lika självklar plats. Faktum är att jag kan bara komma på en enda annan plats där de får plats (nej, de är inte alls särskilt många eller skrymmande, det är snarare min upplevelse av dem som är lite oproportionerligt voluminös) och det är en rätt kass plats. Tror jag…

Anledningen till att jag berättar detta för er är att jag tröttnat på böckerna och bokhyllorna och irriterar mig på dem alltmer varenda gång jag ser dem! Och jag ser dem från köket, matrummet och vardagsrummet, jag ser dem när jag kommer upp i trappen och när jag står ute på altan. Jag ser dem och jag tänker ” Åh vad det skulle vara skönt att slippa alla de där röriga, osymmetriska, grälla böckerna! Tänk om jag kunde få ha något trevligt på den där väggen istället…

Men jag klarar inte av att ta bort dem!  I alla fall nte helt. För vad för slags hem blir det här då? Ett hem utan böcker är väl inget hem? Själlöst och liksom svagsint. Ett simpelt hölje mot väder och vind…. Nej, nej, neeeej! Så kan jag inte leva och bo.

i-landsproblem? Japp. Icke desto mindre så måste det lösas.Just nu lutar det åt att bokhyllorna får flytta ut i den smala gången från trappen till sovrummet. Där hänger alla fotografier så då måste en plats åt dem hittas och det blir banne mig inte lättare… Kanske i trappen…

Det skulle vara enklare om jag inte kände att hem utan böcker inte är ett hem…

Bild

 

Taggad , , , , , , , ,

2 thoughts on “Är ett hem ett hem utan böcker?

  1. carl-henry skriver:

    ..hur kan man reta sig på böcker????//pa

Kommentera

