Julen kan man fira närsomhelst. Och hursomhelst….

I år befinner vi oss långt från snö, slask och bjällerklang den 24 december. Jättelångt ifrån. Men om någon tror att det för den sakens skull inte ska firas någon jul i hushållet så tror denna någon fel. Jag var en sådan någon tills alldeles nyligen då d.y uppfodrande frågade NÄR vi skulle fira jul eftersom vi ska vara bortretsa bort på den ordinarie dagen. Jag försökte förklara att vi inte skulle fira julen, att vi skulle ut på ett äventyr och uppleva saker tillsammans istället. Se nya världsdelar och äta annan mat, uppleva värme, sol och kanske lite Bollywood!  Rida på elefanter och titta på tigrar och vackra stränder och kokosnötspalmer.

-Jaha… Men vilken dag ska vi fira julen då? undrade han igen.

Då gav jag upp och hämtade almanackan. Hmm… första eller andra lördagen i december ser det ut att finnas en lucka – blir det bra?

– Ja, svarade sonen. Det ska vara vi, farmor och farfar, mormor och morfar och T & M och kusinerna.  Okej? mer konstaterade än frågade han med något lätt anklagande i tonen.

-Jaha, svarade jag då. Vad skulle jag annars svara?

-Vad ska vi äta då, undrade jag. Tänkte det var bäst att låta hushållets jul-diktator dra upp riktlinjerna hela vägen för han verkade ha hela planen klar i alla fall.

– Julskinka, potatissallad, ris á la malta, knäck och pepparkakor. Och skumtomtar.

-Jaha… är det allt? Potatissallad? Äter du ens  potatissallad?

-Ja. Jag älskar potatissallad. Har jag alltid gjort. Och alla ska ha med sig en mandelpresent.

-Jaha. Okej. Men det blir inget mer sedan. Det blir inga julklappar i Indien, det förstår du väl va? Även om du inte vill åka dit så hoppas jag att du inser att det är en fantastisk upplevelse vi vill ge dig – det är liksom vår julklapp till dig i år. En resa till Indien! Lite tacksamhet och ohöljd glädje skulle sitta fint…

-Mmm mumlade sonen. …jag hoppas att vi inte får något visum… muttrade han och gick ner. Inte helt nöjd, men inte heller helt missnöjd. Han har fått sin jul och det viktigaste inslagen är säkrade – far- och morföräldrarna, kusinerna, potatissalladen (?) och ris á la-maltan med presenterna….

Så blir det en fröjdefull jul även i år. Ibland får man liksom både äta kakan och ha den kvar om man spelar sina kort rätt.

Hmmm.. man kanske skulle ta och fira första advent i morgon kväll? Vi kommer ju inte att hinna med alla adventerna om vi inte börjar snart!

Bäst att kolla om jag har någon glögg i skåpet…

 

 

 

 

Taggad , , , , , ,

Kommentera

