Att-göra-innan-jag-blir-40-listan…

Tja… det är ju kanske lite sent att göra den nu. Det blir ju sisådär sju år över tiden liksom. Minst. Men, när vi talade om den i morse så lät det som om det var något allmänt vedertaget. Listor på saker man ska göra innan man blir 40. Gjorde nog aldrig någon sådan. Hade en mental att-göra-lista i tonåren på saker jag skulle göra innan jag blev 30. Den där jädra listan gav mig panikångest. Om den diagnosen funnits då, men det gjorde den inte så jag fick bara helt vanlig hybris. Eller kanske var jag hysterisk? Min 30-års-kris var i alla fall typ 100 på richterskalan. Omskakande. Sedan slutade jag med listor.

På min ungdomliga att-göra-innan-jag-blir-trettio-lista stod; skaffa en vanvettigt smart utbildning (not check), skaffa ett vansinnigt intressant och välbetalt jobb (not check), resa jorden runt – utan att på något sätt göra det på ett sådär svensson-aktigt sätt som ”vanliga” människor reser jorden runt på (not check), träffa en alldeles vansinnigt underbar man (not check) och ha ett underbart förhållande med i åratal (not check) innan vi skaffade två vansinnigt välskapta, vackra och superintelligenta barn, en pojke och en flicka (not check).

…efter den där härdsmältan på 30-årsdagen blev jag list-fri och har aldrig någonsin haft ett återfall. Maken försöker stundom få mig att skriva listor men nix pix. Det blir inget med det. Kan man inte hålla det i huvudet så är det inte värt att kommas ihåg är min melodi nuförtiden. Det gör mina sporadiska inköpsrundor lite oberäkneliga och, om jag tolkar familjemedlemmarnas reaktioner rätt, så tydligen lite irriterande också.

De här sakerna som tydligen ofta förekommer på innan-jag-blir-40-listan är tydligen ofta förknippade med högst personliga, ofta dyra och gärna lite farliga aktiviteter – hoppa fallskärm, karriärsbyte (okej, inte så farligt kanske…), skaffa mc-kort, bestiga en bergstopp, köpa en frän, två-sitsig bil eller något annat i den stilen.

Eftersom jag inte hade någon sådan lista så känner jag mig lite lurad. Vad var det jag skulle ha önskat att jag skulle ha gjort om jag hade haft en? Mc-kort? Nej. Jag skulle nog gilla att köra mc, men inte så till den milda grad att det väger upp kostnaden för kortet. Det är ju dessutom oftast kasst väder här så när ska man köra? Mc i regn verkar inte så kul.

Men ändå… undrar om inte allt det där löpandet jag höll på med var någon sorts ”jag-ska-innan-jag…”-grej. Jag började springa när jag var 35, året efter att första barnet var fött. Det var någon som sa till mig att man inte kan springa efter man fött barn för då faller äggkakan ut. Eller nå´t sån´t. Och det var jag ju tvungen att opponera mig emot och anmälde mig raskt till att springa en halvmara. …trots att jag aldrig sprungit en meter tidigare, vare sig före eller efter graviditeten.

Sedan blev det ett par till av bara farten (maror alltså, inte barn.). Eller kanske inte direkt av ”farten” för någon sådan var det aldrig tal om. Det var nog mer att jag inte kom på att jag kunde lägga av. Men det hade nog ett inslag av kris i sig.

Nu är jag snart 50 och jag förstår inte vart alla åren har tagit vägen. Det känns som igår när jag stod med ögonfransuppböjaren och gjorde mig själv halvblind innan jag brände hål i pannan med locktången…

Mitt minne är kristallklart och det jag minns minns jag hur tydligt som helst – jag kan förnimma doften av havet vid Bänkera, känna hur farmors kalvar slafsade på fingrarna när man räckte fram handen till den, smaken av alla de där ciggaretterna jag drog i mig och pirret i magen vid ankomsten till Paris den där sommardagen då jag klev av tåget med min rygga och inte hade ordnat något jobb men ändå åkt ner för jag var så ivrig att komma igång med ”livet”.

Sedan märker jag ju förstås att det finns luckor i det där kristallklara minnet. Det är fragment som kan poppa upp i samtal med andra och ibland en gammal bortglömd pryl som triggar minnet.

Sönerna är i förstadium till vuxna nu. Jag har inte frågat om de har en ”innan-jag-blir-40-lista”. När börjar de att smidas egentligen? Faktum är att jag skulle vara tacksam om de hade en ”innan-morgondagen-infaller-lista” som de följde slaviskt, men någon sådan har jag inte heller sett till.

På min ”innan-jag-somnar-lista” står just nu bara nattning av barn samt tömning av tvättmaskin.  …oj så spännande.

Godnatt.

Taggad , , , , ,

Kommentera

