Hjälp

Till helgen är det vinprovardags och jag vill ha ett recept på en god gryta. Grytornas gryta – Boef Bourginon – har jag redan bjudit på, och blivit bjuden på av av gästerna så den går (dessvärre…) bort. Men det är något sådant jag är ute efter… En mustig, stärkande, saftig härligt långkokt köttgryta.

Grytan ska vara av det slag som vinner på att kokas ihop dagen innan.

Har ni dessutom tips på shyssta tillbehör som förhöjer upplevelsen så är det förstås också tacksamt. Men inget meckigt finlir som kräver specialutrustning – enkelt, robust, snyggt och gudomligt räcker gott.

Såg ett recept häromdagen på en kola-äppel-paj som lät bra. Men jag är också lite sugen på att testa att göra cremé brulée… Fast jag har ingen sådan där liten brännare… och inte femtioelva små ugnsformar att göra den i… Det lutar åt kola-äppel-pajen. Oprövat kort men av receptet att döma definitivt to die for!

Men är det för mastigt med gryta och paj? Borde man ha något lättare till efterrätt? Hmmm…. -.-

Kidsen får inte prova viner, men de brukar få prova något annat. Jag känner att jag inte har någon bra idé där heller och ni kanske kan hjälpa mig där också. Hittills har de blindtestat olika color, kryddor, frukter, ahlgrens bilar, chips och juicer… Förslag?

Oj vad behövande jag är! Hjälp mig… snälla 🙂

 

Taggad , , , , ,

5 thoughts on “Hjälp

  1. Magga skriver:

    ungarsk goulash

  2. Cattis skriver:

    Vi kör ofta med Kreolskans söndagsgryta. Jag tar dock i mer grädde/matlagningsgrädde än som står, för vi gillar sås…
    http://www.kokaihop.se/recept/kreolskans-sondagsgryta

  3. karin P skriver:

    Kalops, kanske rent av på älgkött eller grytbitar från Björlanda gård. Bara ett tips alltså. Svensk hedligt långkok

Kommentera

