Kul utan jul?

NU har det börjat att gå upp för mig. På riktigt. Vi firar inte traditionell svenne-banan-jul i år, det blir otraditionell jag-vet-inte-vad-jul istället.

Biljetterna till Bombay är bokade och klara. Vi vet också, på ett ungefär, var vi ska vara på själva julafton – för då ska vi möta upp familjen S. Men utöver det är det just inte mycket som är sådär vare sig genomtänkt eller planerat. Ännu.

Kollade visum-ansökningar idag och upptäckte – förstås – att två av våra fyra pass inte duger. Alltså har jag fått upp en punkt på min att-göra-lista.

1. Fixa pass.

Det  är makens och mitt som behövs uppdateras. De måste vara giltiga minst 6 månader från utresedatum och ha minst två tomma sidor kvar. Löjligt… Eftersom passet ändå bara räcker i fem år nuförtiden så borde det åtminstone vara giltigt hela den tiden. Och rimligtvis klarar man sig i 1000 år med två tomma blad – det är ju nästan aldrig någon som använder dessa blad i alla fall. Två tomma är ju ungefär hälften… Det var väl i alla fall bättre förr – man bytte pass vart tionde år och till och med det kändes som stup i kvarten. Och det fanns massor med tomma blad i de gamla passen. De flesta ostämlade även efter tio år.

Vi tror att vi kommer att hålla oss i Goa och möjligen dra oss lite söderut. Men Indien är stort och det som ser möjligt ut i kartboken upptäcks vid närmare efterforskning vara snudd på omöjligt i verkligheten. Men vi har inte direkt lustläst några reseböcker så vi vet nog inte vad vi vill, egentligen. Förutom uppleva ett nytt land, annorlunda kultur, andra människor och intressant, och förhoppningsvis god, mat. Just maten är jag extra nyfiken på. Alla, och då menar jag verkligen ALLA säger att det är omöjligt att undvika magsjuka. Hmfp… vi får väl se.

Oh – nu kom jag på nr 2 till att-göra-listan.

2. Kolla upp vaccinationerna – har vi fortfarande tid att ta något om det är så att vi råkar behöva göra det? Håll tummarna för att vi slipper alla former av drick-vaccin för barnen är sjukt sjåpiga för just det lilla obehaget. D.ä höll på som om vi bad honom äta levande mördarsniglar sist… Tog tid…

Bombay ska bli spännande också! Hur stort är det och hur myllrigt kommer det att vara? Kommer vi albyl-vita svenskar att avvika på ett lika markant sätt som vi gjorde i Kina häromåret eller är det fler västerlänningar där?

Annars längtar jag allra, allra mest efter att gå barfota i solvarm sand på en milsvid strand med inget annat att tänka på än nästa måltid och var den ska intas.

Killarnas ryggsäckar funkar till den här resan också. Men det blir nog sista vändan, sedan behöver de nog lite större. Maken kommer att upptäcka att han fortfarande inte har skaffat sig en ny, kanske tror han att varje ryggsäcksresa är den sista, och så får han låna en igen. Och jag kommer att titta på min gamla rygga och tänka på hur ambitiöst det verkade redan då jag sydde på den första tyglappen i Australien, och försökte intala mig själv att jag skulle sy på ett märke i varje delstat. Åtminstone i varje land. …det blev bara den där lappen i Queensland 1988.

Men ryggan funkar än. Jag tycker fortfarande att den är lite opraktisk med sin toppmatning, men den är skön att bära och det ryms mycket  mer än jag behöver i den.

3. Kolla med maken om han för avsikt att köpa sig en ny rygga. Eller gjorde han det sist? Minns faktiskt inte nu när jag tänker efter… Tror inte det. Undrar om inte jag lånade en av K på jobbet?

Kommer jag att sakna vårt vanliga julfirande? Maten? Klapparna? Granen, gröten, glittret och julmyset med far- och morföräldrar mfl.

Nä. Inte än i alla fall. Jag hoppas få till mysiga, myllriga middagar med far- och morföräldrar både före och efter vår resa, och huruvida den består av indisk kycklinggryta eller julskinka spelar faktiskt ingen roll. Det är roligt med familjesammankomster, men det spelar faktiskt ingen roll när de infaller. Det viktiga blir att se till att de infaller vid något annat, närliggande tillfälle.

4. Bjud in till familjemiddag med far- och morföräldrar, syskon och kusiner.

Sådärja. Nu är planeringen igång! Det känns fint. Är det lagligt att ta med sig ett par kilo kryddor hem tro? Det måste jag kolla upp…

Taggad , , , , , , , , , , ,

Kommentera

