Beskatta dem!

Det finns förvisso mycket som är beskattat idag. En del är riktigt dumt. Tror jag… jag har ärligt talat inte så ont av skatterna så jag kan inte komma på någon riktigt dum såhär på rak arm. Men de finns säkert… Däremot saknar jag en skatt – faktiskt! En dum-skatt. Dumma kommentarer borde helt enkelt beläggas med skatt för då kanske de människor som envisas med att häva dem ur sig i parti och minut skulle hålla igen lite. Ingen vill ju betala skatt…

Tänk så mycket lidande det skulle bespara oss! Och de skattepengar som kom in, för det hade ju ändå blivit en ansenlig summa det förstår ju varenda människa, de hade kunnat användas till att lindra lidandet för utsatta. En särskild fond skulle kunna upprättas där offer för korkade kommentarer skulle kunna söka ett bidrag för att gå på t.ex en trevlig föreläsning och lyssna på kloka kommentarer istället. För att plåstra om hjärnan lite.

Med tanke på de kontaktytor jag har så hör jag förvånansvärt få dumma kommentarer, mest kloka och intressanta och tankeväckande faktist… Men de dumkommentarer som ändå når mina öron kommer ofta i stim (och ofta ur en och samma källa… de är få men ordrika) och känns därför som så onödigt många.

Ja, de är ju onödigt många förstås, för redan en dum kommentar är ju två för mycket…

Idag fick jag höra något så dumt att jag var tvungen att gå därifrån. Det går inte att bemöta påstående som är helt befängda och saknar all verklighetsförankring. Det gick inte ens att bli arg.

Luften är fri och folk får säga vad de vill, men de vette faan om jag accepterar att de säger det till mig. Om jag inte får till dum-skatten kanske jag ska försöka med polisanmälan. Det är ett verbalt övergrepp att häva ur sig vad skit som helst till sina medmänniskor, är det inte det? Men polisen har väl viktigare saker att göra… tyvärr…

Hå, hå, ja, ja… tills vidare får jag praktisera den här nya gå-iväg-taktikten som jag anammade idag. Jag såg på den talande personen och plötsligt hade jag stängt ute ljudet. Såg käkarna mala på medan jag helt enkelt vände ryggen till och vandrade iväg. Det var aldrig ett aktivt beslut från min sida, det gick liksom per automatik. Det kändes oändligt bra.

Jag är ingen verbal soptunna och det tycker jag inte att någon annan ska vara heller. Det är inte heller meningsfullt att hetsa upp sig och inlåta sig i diskussioner som redan på förhand är dömda att haverera. Det går helt enkelt inte att diskutera med någon vars verklighet är helt skruvad och fullkomligt världsfrånvänd.

Det har tagit mig lång tid att nå hit för jag har, faktiskt, ett näst intill oändligt tålamod med mina medmänniskor. Men så nåddes tydligen en gräns idag. Öronen stängde sig själva och fötterna ledde mig därifrån.

Men även om jag lyckas klara mig undan så tycker jag att dum-skatten är schysst ide. Låt dem betala lite för sin verbala nedskräpning av det offentliga ljudrummet. Ju dummar desto högre belopp.

Tänk vad vi skulle kunna göra för alla pengarna…

Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “Beskatta dem!

  1. Mia skriver:

    Den här var jäkligt bra Puck!

Kommentera

