Varför gjorde vi inte detta för länge sedan?

Fick ett ryck och installerade det där nya modemet som bredbandsbolaget var vänliga nog att skicka hem till oss för några veckor sedan. Vår support där måste lagt det på lådan så fort han återhämtat sig efter det, från hans synvinkel, vansinnigt roliga samtal han hade med oss. Tydligen satt vi på ett så antikt modem att det borde försvunnit samtidigt med dinosaurierna. Av hans reaktion att döma… Han såg precis vårt problem. Att vi inte kunde koppla upp mer än två datorer i taget sedan kajkade hela skiten ihop.

Problemet blev akut då släkten var på besök och också ville vara uppkopplade med sina medhavda laptops, iphones och ipads och whatnots. D.ä fick i samma veva en sonos-del till sitt rum i födelsedagspresent och det sa inte ens tjoff när allt bara dog. Det var alltså då vi ringde supporten.

Det nya fina modemet dök upp bara någon dag senare och har sedan legat där i sin fina box. Vi har fortsatt att försöka koppla upp oss här på löpande band och svordomar har haglat samt frågan; KAN NI KOPPLA NER ERA TELEFONER OCH DATORER OCH ALLT ANNAT SOM NI INTE ANVÄNDER EXAKT PRECIS NUUUU? Tack.

Sedan starta-om-starta-om-starta-om-starta-om… ca 30 gånger innan önskad kontakt uppnåtts. Ibland har vi sneglat på det nya modemet. Sedan på varandra – maken och jag – och sedan sammanbitet fortsatt vårt tragglande.

Så häromkvällen gjorde vi gemensam sak av uppgiften och det tog väl mellan 6-8 minuter att få igång det nya modemet. Sedan tog det ungefär 6-8 sekunder att koppla upp hushållets alla laptopar, ipads, iphones, androider och sonosanläggningen. Allt gick rasande fort och det var som att bli fri från evig förbannelse. Dimmorna lättade och alla färger blev liksom klarare… Luften blev lättare att andas.

Sönerna befinner sig i en konstant tillväxtfas och deras behov av näring tycks oändlig. Eller näring och näring – vad som helst som stillar hungern duger. I kväll kände jag att jag inte stod ut med mer mackätande, omeletter, yoghurt, fil, musli, havregröt, te och varm choklad längre. Då brukar jag inte ens själv äta det utan bara titta på och dricka te. Allt deras ätande gör mig mätt.

För att få lite variation, och för att mina röda vinbär är klara, så stekte jag pannkakor. Det gör jag inte särskilt ofta nuförtiden för det tar sådan tid. De äter nämligen löjligt många… Men ikväll alltså. Sönerna fick gå ut och plocka vinbär som sedan värmdes ihop med lite socker till en improviserad röd-vinbärs-kompott-sylt medan jag stekte och stekte.

Mina pannkakor är fantastiskt goda. Så, nu är det sagt. Lagom tunna, lagom gräddade, lagom antydan av kardemumma, kanel och ingefära i smeten och med hemkörda vinbär på så är det en kvällsrätt som är svårslagen. Ikväll nöjde jag mig inte med att titta på ätandet – jag deltog.

Konstaterade då jag tittade ut i trädgården förut att visserligen är hösten på väg, men det är fortfarande fint. Parkaralian från Malö blommar i år.

De nya som jag inte vet vad de heter har inte riktigt tagit fart – men de lever än, rådjuren har inte ätit på dem och de har härlig färg.

Teresas taklökar som jag fick förra året. Eller var det förförra? verkar trivas alldeles förträffligt och har utvecklat triffider som ser alldeles galna ut.

Månadssmultronen blommar och det blir ett par bär om dagen fortfarande.

Det känns fint att vi fått iordning på modemet, men det var faktiskt ingen riktig kris ännu. Så länge man kan gå ut i sin trädgård så är det lugnt.

Nu ska jag gå och lägga mig. En tidig kväll för att vara ordentligt pigg i morgon kväll då grabbarna invaderar. Det blir köpe-revben och pommes-frites i morgon kväll. Och en schysst sallad. Sedan godis, chips, dip, läsk och ”The Dictator”.

Jag behöver kraft till det. Och ett fungerande modem så jag kan facebooka, blogga och slösurfa runt i största allmänhet. Välkommen fredag.

Taggad , , , , ,

Kommentera

