Grabb- och flabbkväll

Det är slut på kalas-kalasen i hushållet. I år ska äldste sonen istället ha filmkväll med polarna. Bjuda på lite käk, sedan film. En angenäm utveckling. Vi har diskuterat menyn nu ikväll. Sonen vill bjuda på revbensspjäll och potatissallad.Hemlagat… Inte lätt… Det är en rätt vi inte gör särskilt ofta (läs; aldrig) och det ser oroväckande jobbigt ut redan på receptstadiet. Hemmagjord potatissallad är väldigt gott, men det tar också tid. Och själva bjudningen är på fredag. Hmmm… som alternativ två önskar han taco-paj. Hmmm… Lyckligtvis inget snack om tårta. Mer om läskbackar, för backar ska det vara! Att köpa PET-flaskor är lite som att bjuda på bag-in-box. Inte okej alltså.

Sonen får välja själv vilka drickor han vill bjuda på och (till vår glädje) vill han ha svenska läsk i backarna – hallonsoda, sockerdricka, trocadera etc. Egentligen skiter jag i vilket för jag tycker all läsk är hyfsat äcklig, men det är ändå  trevligt att han (efter indoktrinering från födseln visserligen) har den goda smaken att välja bort multinationella jätteföretaget Coca-cola. Cola har dålig klang i hushållet sedan de försökte sig på att manövrera ut julmusten för några år sedan. Det skulle de inte gjort! Fast ärligt talat så är vi inte överdrivet förtjusta i multiföretag över huvud taget. Gillar mer småskaligt. Närproducerat.

Och filmen… Sonen sa tidigt i planeringen att han önskar visa ”The Dictator” men att han inte visste om den fanns att tillgå. Själv visste jag inte ens vad det var för film och ännu mindre hur tillgänglig den är. Men det finns ju människor som vet som väl är.

Frågade kollegan och hon hade koll. Så nu blir det ”The Dictator” och efter att ha sett trailern så inser till och med jag att grabbarna kommer att skratta. Eller snarare gapflabba. Det verkar vara en osedvanligt korkad rulle, jag stod inte ens ut med hela trailern utan fick bryta någonstans halvvälgs.

På tal om film så skrattade jag hela dagen igår åt en liten skojig sekvens som en kollega snodde ihop i all hast. Vi hade alla 4 i vår lilla fyrklöver lagt märke till att det stod en lastbil med reklam för Delicato utanför på gatan. Hur det var så var vi väldigt intresserade av den här lastbilen. Den gjorde just inget. Bara stod där…

Så när vi kom tillbaka från fikan låg ett intressant mail i inboxen:

”Vad hände med Delicato-bilen?” stod det i ämnesraden och en liten film var bifogad. Det som i filmen hände med Delicato-bilen var såväl oväntat som överraskande och, för den lilla lastbilen, förödande.

(https://www.facebook.com/WitreSverige?ref=hl – här kan ni se den lilla filmen: Vardagsdramatik utanför Witrekontorets fönster)

Det är sällan jag ser film nuförtiden. Det verkar aldrig finnas tid till det och när om det ändå gör det så blir jag väldigt fort rastlös. Har just inte ro att sitta still länge nog. Den ca 20 sekunder långa Delicato-filmen var precis lagom lång. Inledning, spännande upptrappning och kaBoooM! Tänk att det fanns en tid då jag kunde se två, tre filmer efter varandra. Samma kväll. Till långt in på natten. Sedan sova ett par timmar och därefter inleda dag två med en frukostfilm.

Det var då det.

Det är skönt att det slut med kalas-kalasen för blotta tanken på dessa högljudda tillställningar ger mig rysningar av obehag. Ändå var det så roligt. Då, när man var mitt i det. Man förändras med tiden. Eller mot den, jag vet inte.

Grabbkvällen på fredag är mycket mer i min smak. Särskilt som jag är ”persona non grata” och med gott samvete kan dra mig undan i ett hörn för mig själv hela kvällen.

Men jag ska nog försöka sno åt mig en tugga av revbenen. …eller taco-pajen eller vad det nu blir i slutändan.

Så – ni som sitter inne med världens bästa recept på revbensspjäll, potatissallad och/eller tacopaj – dela med er!

Taggad , , , , ,

Kommentera

