Världens bästa ledare/ledarpar är välkomna att höra av sig

Jag är ingen seglare men har ändå sista tiden haft en känsla av att ha vind i seglen. Tills precis just nu… Blev uppringd av en tränare som hade det tråkiga budskapet att han och hans tränarkollega bestämt sig för att gå i pension. Naturligtvis inte nu idag, men till jul.

Swosh sa det så gick båten runt! Neeej! Snälla… du skojar va?

Fast det gjorde han förstås inte. De har varit tränare i flera år och känner att det är dags att lämna över. Både för att de själva känner att de gett allt de kan, och för att de helt ärligt anser att deras spelare behöver ny inspiration och ledning för att utvecklas.

Och det är ju så erbarmerligt tråkigt. De är superbra tränare och superbra tränare växer banne mig inte på träd. Inga tränare över huvud taget växer på träd och jag vet ta mig sjutton inte var fan de växer för det är ett härke varje gång att lyckas få tag i någon.

…så jag vet inte vad jag ska göra. Jag måste ha tag i ett schysst radarpar som är villiga att ta över det här fina laget och leda dem i deras fortsatta fotbollskarriär.

Känner ni några sköna fotbollsspelare som dessutom är goda ledare, fina föredömen, varma personligheter, tydliga i sina krav och realistiska i sina målsättningar? Som gillar att tänka långsiktigt, och att sätta upp delmål? De ska kunna stärka dåliga självförtroenden och reparera tilltufsade egon samt få stormar att bedarra. De ska vara så trygga i sig själva att de har vett att ta rätt beslut i varje given situation samt förmågan att förklara.varför de gjorde på ena eller andra sättet. De ska inte ljuga, inte nedvärdera och inte heller förlora tålamodet med varken gravt irriterande föräldrar eller tonårstykna förorättade spelare.

Sådana här personer känner ni väl? Som riktigt längtar efter att få komma ner till oss och ta över ett lag?

Be dem ringa mig! De blir tusenfalt belönade även om de kanske inte ser det direkt, men på sikt… Det ger oändligt mycket att få förtroendet från ett lag, att dela deras motgångar men också fira deras framgångar. Det är roligt med fotboll och att leda ett lag är bra mycket roligare än vad många ger sken av – annars skulle vi nog inte ha så många ideella ledare som vi ändå har. Men de är dessvärre ändå alltid för få…

Men nog finns det fler. Ta steget, prova på och känn glädjen av att ha ett eget lag. Kom igen – RING MIG!

Kommentera

