Helt i spinn av speedshopping

Bussen gled förbi klädaffären ”Bistro Elle” kl. 16.57. Det tog ytterligare några minuter innan den gjort halt inne på hållplatsen på Heden.

Matchen skulle börja kl. 17.15. En 2 x 15 minuters-match så att missa något där var uteslutet.

Hmm… 15 minuter…? Plan 8 – var i all världen kan den tänkas ligga…? Äh va fan – jag hinner! Joggade gatan tillbaka mot affären. Gick snabbt in och började bläddra bland reavarorna i karusellerna.  Klänning – Nej. Tröja – Nej. Blus… kanske… tunika – ja, definitivt. Färg; Blå, turkose, beige, vit… Nej, inte vit. Grön, orange, röd…? Vad var det där för något corall-orange-rött – är det en klänning eller en tunika tro?

Fin. Men till de här byxorna? Nej! Byxor, byxor, byxor…. Snurrade byx-, kjol och shortskarusellerna i ett rasande tempo. Katching! Där – ett par grön-kaki-aktiga trekvartsbyxor. Passar till den korall-orange-rödaktiga tunika-klänningen.

Svish in i omklädningsrummet. Lite tajta brallor. Tjock rumpa och kraftiga vador…. Gläntade på dörren och klev ut framför damerna i kassan – Nååå? Ärligt nu – vad tycker ni? Funkar färgerna? På mig? Ihop med de här byxorna?

-Jaaaaa sa damerna.

-Okej, då kör vi, sa jag. Tyvärr hinner jag inte klä av mig igen för jag har en match om några minuter och jag måste förmodligen korsa hela heden för att hitta rätt plan. Ni måste hjälpa mig att bli av med alla stöldgrejor och alla små lappar.

-Kom hit, sa den ena kassadamen medan den andra greppade en sax. Så klippte de och bände och vände på mig och närapå hivade upp hela mig på disken! Det var stöldbrickorna i byxorna som satt längst ner på vaden. Upp med benet, höften och halva magen på disken. Tjo, det går fint sa damerna, du är väldigt vig.

Det är jag inte. Och nu är jag inte alls på något sätt lite blygsam utan alldeles sanningsenlig. Jag är till ett hundra procent ovig. Stel som en gipskatt. Men brickorna kom av.

Jag gjorde en liten piruett för mina nyutnämnda favorit-expediter för att försäkra att ingen lapp eller bricka råkat bli hängande kvar.

-Snygg sa damerna.

-Tack, sa jag. Så betalade jag, knövlade ner mina andra kläder i en plastkasse och gick i rasande fart ut ur butiken och in på heden. Jag gick bara lite fel och lyckades rätt snabbt lista ut var planen befann sig.

Och lagom till att jag gled upp bredvid maken och d.y blåste domaren igång matchen.

Så fort har jag aldrig hanlat kläder förr. Jag har heller aldrig använt en nyinköpt stass så nära inpå inköpstillfället förut.

Med tanke på hur mycket jag ogillar att handla kläder och hur ogärna jag ville känna mig felklädd på middagen efter matchen så var jag löjligt nöjd. Stod där som en chesirekatt och bara njöt.

 

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

