Något har gått fel på vägen

De senaste två tillfällena då maken och jag åkt in till stan har det krånglat med biljetthanteringen på bussen. Jag veeeeet att detta är ett uttjatat ämne och att västtrafik snart inte kan få mer skit för sitt ”nya” biljettsystem än de redan fått. Men ändå… jag måste också få säga mitt.

Det började med att sonen glömt sitt busskort i någon väska på någon helt annan plats. Han fick låna makens. Maken och jag skulle ändå åka tillsammans så vi bestämde att vi skulle åka på mitt kort båda två. Det var laddat med hundratals kronor så det var inga problem. Så kom bussen. Den hade gula automater, de som krävs för att man själv ska kunna betala för två personer med ett kort. Dessvärre var de gula automaterna ur funktion.

Jag gick fram till chauffören och bad honom stämpla på två vuxna.

– Nej, sa han, jag vet inte hur man gör.

– Men… vad ska jag göra då? frågade jag.

– Du får säga till att det är mitt fel, svarade den nu irriterade chauffören snäsigt.

– Vore det inte bättre om du lärde dig ditt jobb så jag slapp tjuvåka muttrade jag och gick därifrån. Och skickade in en sms-biljett för att inte hamna i diskussion med en kontrollant ifall en sådan skulle råka dyka upp. Man vet ju aldrig hur det skulle gå…

Så igår nyttjade vi kollektivtrafiken igen. Nu var det jag som råkade ta ”fel” jacka och därför var utan kort. Maken skulle stämpla oss båda på sitt. Det fanns ingen gul automat på bussen och helt ärligt så kändes det lite kymigt att gå fram emot chauffören för att be honom stämpla två. Det nya systemet är ju inte så nytt längre, det har ju några år på nacken så nog kan väl de flesta chaufförer ändå detta? Nej… Igår sa chauffören helt sonika att apparaten där framme inte fungerade. Tyvärr kunde han inget göra för att vi skulle kuna åka två på ett kort. Ändå såg apparaten där framme vid chauffören inte ett dugg trasig ut. Den hade upplyst display med stora tydliga digitalsiffror på. Vi blev återigen uppmanade att tjuvåka. …men det gjorde vi inte. Vi messade. Igen. Med stigande irritation!

Jag vet inte vems felet är att vi har ett så sjuuuukt invecklat biljettsystem i våra bussar och spårvagnar, jag vet inte heller vem det är som är ansvarig för att utbilda chaufförerna i detta system men jag vet att ingen tar något som helst sorts ansvar för skiten. Hur svårt kan det vara? Krävs det mångårig utbildning på tekniska högskolor för att lära sig hantera det här systemet? I så fall är det hög tid att skicka dit chaufförerna för snart tröttnar nog till och med de mest hängivna kollektivtrafiknyttjarna på det här eviga strulet.

OM det är så att Västtrafik INTE VILL att man ska åka två personer på samma kort så får de väl meddela det? De säger ju att man kan åka hur många man vill på det där förbannade korten. FAST DET KAN MAN INTE!!!!

Jag vill åka kollektivt av alla möjliga anledningar,  men man tappar ju snabbt lusten när det så ofta är så fruktansvärt svårt. Och när man bemöts på ett otrevligt sätt av chaufförer som såkert å sin sida också är frustrerade för att de inte kan utföra sitt jobb.

Vi har varsitt kort allihop i den här familjen. Vi har laddat dem med hundratals kronor för att vi alltid ska kunna åka kollektivt. Kunna låta bilen stå… Vi vill ha ett milöjvänligare samhälle med mycket mindre biltrafik. Vi har införskaffat alla de här korten, och laddat dem med alla dessa hundratals kronor för att göra det så enkelt som möjligt. Men – och det här är kanske unikt för oss – ofta är det något kort på vift, eller någons kort har lyckats ta ”slut” och då lånar vi av varandra. EFTERSOM KORTEN INTE ÄR PERSONLIGA och för att man ska kunna ha just den här friheten.

Men det går förbannat dåligt.

Västtrafik, eller staden, eller statsministern eller varför inte kungen – NÅGON borde ta ett helhetsgrepp på den här situationen och lösa den. En gång för alla.

Det kan inte vara omöjlig att hitta ett system som är lika lätt för kunden att använda som för chaufförerna att lära sig. Jag tycker mig ändå ha en känsla av att ha haft lättare att resa kollektivt i såväl Kina som Ungern så det finns erfarenheter att hämta. Kanske till och med på närmre håll – hur funkar det i övriga Sverige? Någon som kan upplysa mig?

Så. Nu känns det  bättre.

Taggad , , ,

One thought on “Något har gått fel på vägen

  1. Bokmalen skriver:

    Detta inlägg borde du skicka som en insändare eller varför inte som brev till Västtrafik!

    Jag har pendlat i 25 år med Västtrafik (nåja inte hela tiden med Västtrafik) och jag har samma upplevelser som du. Det är så förbaskat krångligt med dessa zoner, stämplingar mm. Det skall inte behöva vara så. Håller med du om att i andra länder är det ”snörenkelt” , som i Ungern för att nämna något.

    I vår familj har vi alla möjliga kort, månadskort, kontantladdningar. Och ändå så är det krångligt.

    Och personalen verkar inte vara så himla ”pepp” på sitt jobb. De vet sällan vad som gäller. Skall bli spännande om du får några kommentarer som berättar hur det är på andra ställen i Sverige.

Kommentera

