Nya vanor!

Jag vet inte hur det är med er men själv tänker jag alltid ”Neeeeeej…. när folk börjar att snacka om nya vanor. Det har en aura av präktighet om sig det där kavata utropet. Så, som några av nog har märkt så kör jag lite motvalls på de här redigpelleprylarna. Blir tant anti.

Mina nyårslöften (nyårslöften låter också sådär besvärande redigt i mina öron) de senaste åren har till exempel varit:

  • Att lära mig dricka whiskey. Det gick inte bra…
  • Att lära mig att dricka konjak. Det gick inte heller bra.
  • Att sluta löpträna. Det sistnämnda är faktiskt det löfte som stått sig bäst – fortfarande så här in i femte månaden har jag inte löpt en meter. Success alltså!

Nu i fredags var vi, hela familjen på grek-turken (http://www.gp.se/matdryck/krog/budget/1.926855-taksim-kok-bar) och käkade ihop med familjen KP och det var så himla trevligt. Så enkelt att bara traska ner till restaurangen 100 meter ner för gatan och beställa. Såg även andra bekantingar där och det gav ännu mer känsla av helt enkelt trivsamhet.

”Vi skaffar en ny vana” sa jag till maken. Vi skippar fredagsmyset hemma i tv-soffan och går ut i stället! Vi bor ju så himla centralt här med restauranger och bowlinghallar inom om inte gång- så åtminstone cykelavstånd. Låt oss hojta till på fejan och föreslå käcka fredagsalternativ och så ser vi om någon hänger på. Och om ingen gör det kan vi ju bowla själva – vi är ju fyra som vi är!

Det var lite förvånande att jag sa så eftersom jag ju egentligen är mot nya vanor. Jag är emot gamla också. Fast eftersom jag är väldigt repetetiv i mitt beteende så kanske jag inte är emot gamla vanor egentligen. Men rent mentalt är jag det. Jag är ju dessutom emot det löjliga uttrycket…

Det behöver inte vara en ny vana. Det kan bara vara en liten modifiering i beteendet. Att någon gång lite oftare än vad som sker nu, äventyra sig iväg på någon light-variant av fredagsskojigheter. Typ restaurang i närheten, bowling, en drink på hotellet…

Om man gör det några gånger kanske det blir en vana.

Jag får bearbeta min inställning till det då. Om det händer.

Till dess, ha en skön söndagkväll.

 

 

Taggad , , , , , ,

Kommentera

