Jag brukar spela med men…

…om jag ska vara helt ärlig så fattar jag inte.

Ni vet, situationer då en förälder säger något om sin dotter och himlar med ögonen och säger: ”Tjejer alltså… det är något helt annat. …herregud…” Eller när en person i ledarställning ska leda en grupp bestående av kvinnor. Då konstateras det, ofta, att det här, DET ÄR NÅGOT HELT ANNAT…

Det verkar som om kvinnor/flickor är lite… annorlunda. Lite mer komplicerade. Svåra att förstå. Kvinnor/flickor verkar inte vara som… ja, ni vet… de verkar inte vara som vanliga människor. Som män….

AHHHHHHHH! VA!?

Kvinnor är inte som män för att de är kvinnor. Vem har inte fattat? Vem vet inte att det är skillnad mellan män och kvinnor och ungefär vari dessa skillnader består?

Kvinnor utgör, i grova drag, hälften av jordens befolkning, har funnits lika länge som sin manliga motsvarighet och har varit känd av mänskligheten minst lika länge. Kvinnor har samexisterat med män i ziljoner år. Det är frestande att säga något kvinnochauvinistiskt om mäns (och irriterande många kvinnors)  fattningsförmåga här, men jag ska avstå. Så vad är grejen? Varför ids någon skriva ens en rad om det faktum att det är ”något helt annat” att träna tjejer. Det är något helt annat att träna en flock näsapor också – och det vore det faktiskt mer intressant att läsa om…

Varför blir jag så irriterad? Tja, kanske för att jag tycker att det är dags att acceptera kvinnor som norm. Kvinnor kan inte alltid ställas mot männen och upptäckas vara annorlunda. Det är inte värdigt att ständigt betraktas som avvikande.

Det är helt naturligt att vara kvinna.

Ligger det någon värdering i att om och om igen konstatera kvinnors avvikande beteende? ”När man talar med män får man en rakt svar”, ” kvinnor är så svåra att förstå, det säger något helt annat än det de menar…” ”Män går inte bakom ryggen på varandra, de är ärliga” ”Kvinnor ska bara hålla på att älta allting om och om igen, det tar aldrig slut….”

Jag har mött män som pratat oupphörligt utan att få fram ett endaste litet budskap. Och minsann – jag har stött på kvinnor som gör så också! Oj vad de snackar och går på och i slutändan vet man inte ens vad man ska fråga för man har inte fattat ett jota….

Kvinnor går inte mer bakom ryggen på varandra än vad män gör.

Män ältar också – då kallas det ”diskutera” men det går ut på samma sak; man vänder och vrider på ett problem till dess att man hittar en lösning.

… och ja, jag har upplevt detta bland kvinnor också.

Jag var bara tvungen att få det ur mig. I all sin olikhet är män och kvinnor väldigt lika. Män och kvinnor uppför sig oftast tämligen förväntat. Ibland gör de inte det, och då beror det oftare på situationen än könstillhörigheten.

Nu ska jag inte säga mer om det här.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

