Det som göms i snö…

Var i fjällen i helgen. Ägnade en stor del av tiden åt att försöka ta reda på vad det är som gör ett fjäll till ett fjäll. Är inte ett fjäll egentligen bara ett helt vanligt berg? Trots att jag ställde frågan till nära nog ALLA i Sälenfjällen så är svaret fortfarande höljt i dunkel. En teori som lades fram är att det har med formen att göra – allt är berg, men de lite mer fjäll-formade är fjäll… Ja. Öhh… så kanske det är.

 Fjäll.

Men det tror jag inte.

Annat som diskuterades där uppe i fjällstugan var olika uttal. Ett ord som ”kakao” kan vara en nog så stor utmaning om man är ”ny-svensk”. Detta visste jag som är andra-generations-invandrare. I min barndom uttaladejag  det ”Kacko” för så hade jag hört det. Ett annat ord jag sa fel var ”jeans”. Jag blir fortfarande lite kallsvettig när jag ska säga det rätt…..JEANS. Det hade varit lättare om mamma var dansk för då hade jag sagt ”Cowboy-byxor”. Eller möjligen ”Cowboy-buxer”… Vokaler är inte heller lätt. Det tycks som om ”u” och ”y” låter likadant för utomsocknes. Men det är ju jättestor skillnad! …eller så är det inte det. Antar att danskar lyckas uttyda massor av ord ur den rappakalja de snackar, och inte riktigt inser att för ett otränat öra låter det som … ja, jag vet inte hur jag ska bokstavera det… Men ni vet vad jag menar.

Det åktes skidor också! Under en blå himmel och en sol som sken med stor entusiasm över oss is-åkare i backen. Det gick undan vill jag lova! Så fort att det faktiskt stundtals var bortom kontroll. Swish! Kul var det och mjölksyran steg lavinartat i de fortfarande vintervilande stackars benmusklerna. Men i utförsåkning i nära nog folktomma backar är det okej att tappa kontrollen en liten stund. Bara man tappar den sådär lite lagom. Man vill ju helst inte trilla omkull. En medresenär gjorde just detta och gled som en smörklick i en het stekpanna nerför hela branta ”Väggen”. Det var en skräckresa!

 Väggen.

Vad tycker ni om folk som kör på fyllan förresten? Den frågan var också på tapeten för tydligen finns det människor i dagens sanslöst upplysta samhälle som anser att det är okej att ta några drinkar och sedan sätta sig i bilen och köra. Bland massor av andra människor – både stora och små. Det tycktes olika om det där, men kanske olikast av alla tyckte jag som blev kallsvettig av ilska, irritation och undertryckt ursinne. Enligt min tämligen rabiata åsikt är människor som sätter sig bakom ratten i berusat tillstånd uppenbart fullständigt likgiltiga inför andra människors liv. Det händer, trots all upplysning och information, att fulla människor ”råkar” döda, eller gravt skada, någon oskyldig människa i trafiken. Alla vet det och nästan alla låter därför bli att köra bil när de är berusade. Men så finns det alltså de som tycker det är helt okej. Tycker nästan att det är lite coolt till och med…

Jag har bestämt mig för att inte tänka på det för jag blir bindgalen då.

 …oh my… jag tror att jag till och med gjort detta. Det ser bekant ut…

Vi hade frågesport också. Ladda ner M.I.G-appen om ni tycker det är kul. Jag drog min spelpartner i fördärvet då jag med emfas hävdade att träning med skivstång hette ”Body-toning” och inte ”Body-pump”… Jag blir nästan lite sur för att jag blir sur över att inte kunna detta. Varför i all världen skulle jag? Jag tränar inte. Och skulle jag träna så skulle det inte vara något som heter något av de tidigare nämnda. …toning… pump… …skitlöjligt! Nä. Nu är jag nog bara lite avundsjuk på alla som orkar och till och med finner ett visst av nöje i att späka sina kroppar och låter därför kanske lite nedlåtande. Förlåt.

På tal om invandrare förresten så fick jag ett sms från en Mattias Karlstrand, en snubbe i ND tydligen, som jag är inbjuden att samåka med till en demonstration på fredag. Syftet är att göra en markering mot de ”invandrare” som nära nog dödade en 61-åring i Kortedala. ND har fått nog och bjuder med mig eftersom jag, enligt inbjudan är en ”bäste Svensk”… Det är uppenbart att det här gänget inte har en aning. HALLÅ MATTIAS – jag är andra-generations invandrare. Jag har inte misshandlat någon och har inte för avsikt att göra det heller. Inte för att jag inte vill – det finns mörka ögonblick då jag verkligen vill slå någon på käften. Till exempel idioter som sms:ar mig och bjuder med mig på demonstrationer som jag inte bett att få delta i. Min mamma- som ju då är invandrare på riktigt – har inte heller misshandlat någon. Jag såg på ND:s sida att de inte vill annat än värna Svenskarna. Alla andra bör åka härifrån. Go home! Svenskar är så mycket bättre för sig själva. Fast jag håller inte med. Jag vet inte vad det är som är så himla världsunikt med oss att det måste bevaras i ursprungsskick? Jag tycker nog att allt levande måste få utvecklas och förändras. ND liknar värnandet om nationen med värnandet om familjen. Och ja, det är väl bra att vilja skydda och ta hand om sin familj – men många familjer är ju inte särskilt statiska. De förändras. Det skiljs och gifts om och sambos och särbos och plastbarn och adopterade barn och inbytingar och bortbytingar och jag vet inte allt. Ska vi inte få hålla på så? Eller ska vi bara få hålla på så inom familjen? Tills vi alla blir en banjospelande flock halvapor här uppe i norden?  Nä, det vill jag inte.

Nu är det nästan påsk och då ska det spelas fotboll! Det är en fin helg- tradition vi har i min familj. Inte bara på påsk, utan snart sagt alla helger året runt packar vi vår ceremoniella cup-korg och drar runt i regionens alla sporthallar och alla rektangulära plastgräsplaner vi kan hitta med likasinnade. Vi firar lite traditionell, fin svensk påsk lite grand också. Det brukar bli tid till det med. Mina föräldrar gömmer godisfyllda ägg, ritar kartor och låter oss och barnen gå på jakt. Sedan äter vi lamm och påska-tårta och skålar och gläder oss åt att vara tillsammans allihop.

Glad Påsk!

Erkänn att ni fortfarande funderar på det där med fjäll och berg? Såhär är det:

Fjäll är berg. Man övergår till att kalla det fjäll när dess högsta punkt når över trädgränsen. Sedan ska de helst vara flacka också och ha formats av inlandsisen. Så är det och nu vet ni det. Bra va?

Glad Påsk!

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

