Pratar och pratar och pratar och pratar

Jag vet inte… Kanske hade han rätt ändå. Ni vet, han den där John Gray som jag ondgjorde mig över häromsistens. Han som påstår att män kommer ifrån Mars och kvinnor från Venus (ha, ha, haaaa… f´låt)(åhhh Gud vilken dum, dum man, han är nog fan från Mars..)(John Gray alltså…).

Men jag vet som sagt inte… Ibland verkar det som om man kan kommunicera hur mycket som helst utan att ett enda budskap har gått fram. En förskräckligt massa innehållsrika meningar med såväl syfte som avsikt har bara glidit förbi mottagaren. Förvanskats, förvrängts eller helt enkelt inte alls uppfattats.

Konstigare ändå är det att inte verkar hända bara mig. Alltså i kommunikationen med min partner. Det verkar som om han har liknande upplevelser! Men det kan ju inte vara sant! Jag är ju som en multi-mega-parabolantenn när det gäller att fånga upp signaler. Tycker jag. Partnern verkar tycka att min parabolfunktion är, som de säger i min engelsktalande franska firma, malfunctioning (med fransk uttal).

Såsom varande kommunikatör (en av de titlar jag slänger mig med på den engelsktalande franska firman i Mölndal) är jag den förste att erkänna att kommunikation är svårt. Att allt som sägs kan missförstås. Ett ”Nej” kan uppfattas som ett ”Ja” om förutsättningarna för sådan missuppfattning är i stunden gynnsam. Därför är det viktigt att de som blir informerade genast återberättar hur de uppfattat den nyss fådda informationen för att säkerställa att all viktig fakta framkommit.

Dessvärre slarvas det med det här tillvägagångsättet utanför arbetstid. Och samtalspartnern verkar inte heller riktigt ha koll på den här kontrollfunktionen. Men nog hade det underlättat många gånger om vi varit lite mer noggranna med vad och hur vi säger saker – och lite mer uppmärksamma på hur det uppfattats av mottagaren.

Men jag sa ju… Va?! Men snälla du? Huuuur många gånger ska jag… Vad då inte hört? Aldrig sagt! Skojar du? Kommer du inte ihåg när jag sa och då sa du och sen sa jag och då…. Inte? Det är ju inte möjligt! Sa du inte så då? Vaddå jag sa? Sa jag inte.

Sådär kan vi hålla på ett tag. Det leder ju naturligtvis ingen vart. Eller jo, det leder ju till en del irritation och ett visst mått av frustration. Här anser man sig ha varit ett under av övertydlighet och pedagogik och så har partnern mage att förneka all kännedom om all vital fakta i målet. Det är klart att man blir lite sur.

Eftersom det här beteendet tycks vara ömsesidigt i vårt förhållande så blir vi sura båda två i slutändan. Sura och missförstådda och är vi inte också lite misstänkliggjorda – sa han/hon verkligen det, eller är det här en efterhandskonstruktion? Inte för att jag tror att … men ändå…

Det går en massa tröttsam tjat-tid till att reda ut de här jag-sa-och-då-sa-och-vi-sa-och-han-sa-och-hon-sa-och-yada-yada-yada….

Det är möjligt att det här är manligt-kvinnligt. Det är också möjligt att det här är något världsunikt för mig och min partner. Eller att det kan bli samma typ av situation även mellan samkönade. Personligen tror jag att det här handlar om ”Livspusslet”? Vi har så mycket på gång hela tiden, så många projekt och uppdrag och aktiviteter att viss information helt enkelt inte får plats i våra överhettade hjärnor. Det är kanske så att vi behöver göra en omstart? En ctrl-alt-delete och en seriös tömning av cachen för att sedan börja om från början igen. System overloaded helt enkelt.

Eller har John Gray rätt – är män från Mars och kvinnor från Venus och därför fattar inte min man att jag har rätt, alltid har haft rätt och alltid kommer att ha rätt.

Män från Mars har ju aldrig riktigt fattat den grejen.

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Pratar och pratar och pratar och pratar

Kommentera

