Skakad – men inte upprörd.

Såg ni John Gray hos Skavlan i fredags? Visst var han påfrestande? Hans galna ljudnivå måste ju gett Timbuktu, Mona och gänget tinnitus. Var det överhuvudtaget någon som uppfattade något han sa? Han öste ju på som en amerikansk frikyrkopastor och jag märkte att jag glömde bort såväl att andas som att blinka under hans utläggning. Det var nå´t med tv-tittande och diskhjälp och kvinnors överproduktion på bindeväv i hjärnan. …eller om det bara var manliga artister med 2,5-åriga förhållanden som hade en massa bindeväv någonstans. It didn´t make sense at all det han sa, och det kanske inte bara var den ansträngda ljudnivån. Men vad vet jag.

Jag läste den där boken han skrev på 80-talet om männen på mars och kvinnorna på venus (eller var det tvärtom? spelar det någon roll?) och den var ju verkligen inget vidare. Jag minns att jag nog var lite upprörd över den, men för 20 år sedan hade jag nog lite tätare kontakt med mitt känsloregister. Mer lättupprörd.

Orkar inte bli så värst uppjagad. Karln är en gapapa och om någon är dum nog att betala för att gå och lyssna på hans vrålande så är det banne mig rätt åt dem! De kommer att få tinnitus. Och det är kanske att föredra framför att höra på hans grottmansteorier. Märk väl att jag sa ”kanske” för jag hörde ju inte riktigt vad han sa. Det kanske var något klokt.

Nej. Det var det förstås inte.

Orkade inte heller bli särskilt upprörd över att Torsten Flink klappade Gina på rumpan under Mello-dramat förra veckan. Det måste ju varit själva avsikten med att tigga till sig en kram av honom – eller? Hade hon velat ha en ”safe” kram kunde hon väl tiggt till sig en kram av Andreas Lundstetd istället? Han hade garanterat låtit bli. Själv är jag mer förvånad att han inte gjorde något mer – slickade henne i ansiktet, klädde av sig naken eller satte igång att deklamera svårtolkade ryska dikter. Inget den karln hittar på – i direktsänd tv – är särskilt väntat eller genrepat. Inbillar jag mig… Men jag är inte någon expert på vare sig tv eller Thorsten Flinck så jag kan ha helt fel igen.

Reinfeltd vill höja pensionsåldern till 75 och hur urbota dumt det är fick jag minsann höra en lång, lååååång, låååå……ng utläggning om på fotbollscupen igår. ”Tänk på grovarbetare som är helt slut i kroppen redan när de är 50!? Hur ska de orka jobba till 75?!” ”Va!!!?” Ja, snälla nå´n… Hur ska de orka? Jag vet faktiskt inte. Men – igen – jag blir inte upprörd. Förlåt. Jag möter ideligen folk som vägrar sluta jobba när de är 65. Så de finns också. Kan det inte bli någon balans i det hela? Själv är jag 47 och går gärna  i pension i dag. Halvpension. Kanske inte för resten av livet – men ca 10 år eller så. Det skulle vara fint. Vara mer med barnen och hjälpa dem med deras nationella prov, skjutsa till träningar och hänga med på cuper och annat. Kanske dra igång en liten hobbyverksamhet  kanske. Sedan – när ungarna lämnat boet kunde jag gå tillbaka till firman på heltid igen. Eller köra heltid i hobbyverksamheten.

Jag är helt enkelt för en mer flexibel pension. Lite nu och då. Men jag är faktiskt helt emot att det finns jobb där människor blir helt utslitna redan i unga år. Vi borde jobba på att få bort den typen av yrken. Det hjälper ju inte att gå i tidig pension om du ska gå runt med värk resterande tid av livet.

Nåja. Kanske hade jag blivit mer upprörd en annan dag, men just nu… Nä.

Ut och skotta med er nu – halkolyckorna kostar oss ziljoners ziljoner och då pratar jag bara om pengarna.

God kväll.

Taggad , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Skakad – men inte upprörd.

  1. Oscar skriver:

    Håller med dig fullständigt puckilucken.

  2. puuux09 skriver:

    Så trevligt unge man. Det hade varit väldigt besvärande om du börjat försvara John Gray här 😉

  3. carlhenrys skriver:

    Ger fullständigt fan i John Gray.Hade aldrig hört talas om kar`n. Däremot blir jag upprörd på riktigt när det gäller snacket om pensionsålder. 1: han sa aldrig att det skulle bli en fastställd p-ålder. 2: att folk måste jobba längre är väl alla överens om när medelåldern har stigit så f-b.Förresten -var finns alla dessa tunga jobb. Så vitt jag vet är det bara dessa arma sjuksköterskor som dras fram i alla sammanhang + en del folk i byggbranchen. Vi bedriver inte jobben nu som på 30-40-talet inom vare sig jordbruk eller industrin. 3: MEN VARFÖR I HERRANS NAMN SKALL VI DRA FÖRSORG OM AVDANKADE POLITIKER O STATLIGA GENERALDIR. SOM UTNYTTJAR SYSTEMET OCH SLUTAR /ALT. GÖR SIG OMÖJLIGA/PÅ SINA JOBB OCH ERHÅLLER EN OHEMULT HÖG PENSION?????.I FULLT ARBETSFÖR ÅLDER.??? T.ex Birger Shlaug. Ulrika Messing, o.s.v. i en aldrig sinande ström. Detta gör mig tokupprörd.Det rör sig om 100-tals milj./år//pa

    • puuux09 skriver:

      Pappa – ta nu och damma av din blogg och skriv av dig. Jag är säker på att det finns en stor skara irriterade människor därute – på båda sidor.

  4. Bokmalen skriver:

    Hi hi, gillar dina ord om ”stormen” kring kramen! på pricken så tror jag också. Och ja, jag hade också förväntat mig något annat 🙂

  5. puuux09 skriver:

    😉

Kommentera

