Chateau Beirut, Moon och hemma hos oss

Men visst är väl Chateau Beirut ett ovanligt intresseväckande namn på en restaurang?

Det är dessutom riktigt trevligt där och god mat serverar de också. Vi var där i fredags för jag ville fira min födelsedag på det viset. Restaurang. Med familjen. Dessvärre fick mina föräldrar förhinder men vi gick ändå. Tänkte att vi nu har vi anledning att gå igen. Snart. Då blir det Moon. Killarna, och faktiskt också jag, föredrar thaimat framför libanesiskt. Om man måste välja.

Mästerkockarna på tv har fullkomligt förtrollat sönerna. Det har gått så långt att jag känt mig nödd att sitta med för kontrollera vad detta egentligen är. Vad är lockelsen?

Marco är bäst, säger sönerna. På de två program jag sett lite av har han mest misslyckats. Tycker inte alls han verkar ha koll på läget… Risotto, som enligt honom själv är en av hans paradrätter lyckades han misslyckas med å det grövsta. Nej, jag är inte imponerad.

Jag är inte heller särskilt imponerad av domarna – Morberg, Samuelsson och Mannerström. Jag förstår att de ska spela en roll och bygga upp lite drama men shit alltså… jag tycker mest att de är otrevliga. Går det inte att ha tävlingsprogram i tv där människor behandlas respektfullt även då de misslyckas? Trist. Hittills är jag bara imponerad av den unga damen som lyckades väldigt bra med sin rätt, men faktiskt ännu bättre med sin coola och totalt intetsägande attityd då hon stod inför Samuelsson. Han blev stressad! Ha, ha, haaa!

Fast jag vill ju inte vara så´n som skrattar då folk känner sig osäkra och bortgjorda. Men ibland är det svårt att stå emot.

Effekten av Mästerkocken på huhållets söner är i alla fall positiv. Än så länge. Det kivas om vem som ska få laga mat. Vi serveras frukostar bestående av omeletter och fattiga riddare och härliga efterrätter på paj eller hemagjord glass. Vi njuter i fulla drag och sänder en tacksamhetens tanke till TV som förärat oss denna lyx.

Vi köpte stor och platt tv förra vintern och i ungefär samma veva tvärdog mitt intresse för mediet. Ser nog inte ens en timme i veckan på tv. I tv-apparaten alltså… svtplay.se däremot, där ser jag en hel del. I min lilla laptop. Tycker det är fantastiskt skönt att kunna se på tv när jag vill och på vad jag vill utan att behöva krångla med att spela in eller hålla någon tid. Bara att logga in och away we gooo – Skavlan, Så mycket bättre, Stjärnorna på slottet… Lite synd på den stora fina tv:n, men sönerna ser på den i alla fall.

Och ska man lära sig att laga mat på tv så är det bra med hög upplösning.

Vem vet – inom en inte alltför avlägsen framtid kanske någon av sönerna, eller varför inte båda ihop, slår upp dörrarna för sin egna gourmetrestaurang. Chateau Vaddå? här på Hisingen.

Åhh vad jag ska gå på restaurang ofta då! Varje dag tror jag. Åtminstone varannan.

Vi ses där då.

Taggad , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Chateau Beirut, Moon och hemma hos oss

  1. carlhenrys skriver:

    chateau beirut låter bombat men kan säkert ha god mat ändå, chateau vaddå låter hoppfullt,dit skulle jag gärna gå, Morbergs mat skulle jag aldrig äta – han använder ju stekflottet som brylkräm och berikar rätterna med mjäll, så ofta som han stryker sig i håret under matlagningen, Mannerströms mat är superdupergod, bara man slipper lyssna till hans skrytsamma självbiografiska utläggningar. Honom skulle jag råda att låta maten tysta munnen.mvh pa.

  2. Helén skriver:

    🙂 Skriver superbra/roligt som vanligt men med risk för att vara en messer så, Samuelsson är inte ens med i Mästerkockarna men du menar förmodligen Markus Aujalay.

    Helén

    • puuux09 skriver:

      …oj… tokigt. Jo, det är nog Markus Aujalay jag menar. …skit också. Tack H. Behöver en messerschmesser för att hålla mig på banan. 🙂

  3. puuux09 skriver:

    Lite synd att ni missade Beirut. Den här gången – det finns ju kvar! Hela Morberg känns lite flottig och inte alls särskilt lämplig att ha i ett kök. Men man ska ju inte döma kocken efter fettet eller vad det nu heter så han är säkert duglig…
    Ser fram emot restaurangbesök i ditt sällskap innan Chateau Vaddå? slår upp sina portar. Kan dröja läääänge annars…

Kommentera

