Loggar ut, kopplar upp och kopplar av

Just nu ligger hela familjen uppradade i hushållets dubbelsäng. Jag med datorn på en kudde i knät – och min xperia arc inom räckhåll (man måste ju hysta iväg ett wordfeud-ord lite då och då), d.y med sin xperia x10 mini-pro, d.ä med sin xperia ray, maken med sin sprillans nya iphone – nu med APPAR tillgängliga också! Och vi är alla fullständigt lyckliga. Vi har jämfört våra ficklamps-appar och kunde konstatera att makens var nog bäst. Men min var inte så dålig den heller. Det är mest maken som är förtjust för tillfället, för han har precis fått access till appar. Hans arbetsplats är lite restriktiv med sådana saker så han har, som enda människan i universum, gått runt med en iphone 4 UTAN appar. Helt absurt – en smartphone utan appar är snäppet värre än kaffe utan grädde.

Men nu är lyckan återställd och maken kan spela angry birds och jag anar redan att det kommer att bli ohyggligt irriterande med det där irro-ljudet som spelet åstadskommer. Men jag biter ihop ett tag tills hans initiala spelglädje lagt sig. …om den lägger sig.

Det skulle säkert se mer idylliskt ut om vi låg här och högläste ur någon god bok, ”Skriet från Vildmarken” till exempel, men eftersom vi är riktiga människor i en riktig värld så skiter vi i om vi ser ut som en tv-familj. Förmodligen funderar inte ens någon annan i sällskapet på hur vi ser ut när vi ligger här. ”Skriet från Vildmarken” hörde vi för övrigt på som ljudbok på väg till fjällen för ett par veckor sedan och den var bra. Och uppläsaren gjorde ett bra jobb – det hade varit svårt att konkurrera med honom.

Jag är visserligen avkopplad då jag ligger här, men har  lite svårt att fokusera på mitt skrivande då d.ä och d.y hela tiden pockar på uppmärksamhet. ”Kolla här då, mamma” ”Whaohow! kolla nu då!”… Sedan frågar maken frågor om appar också. Mest sådant jag inte kan svara på för jag är en usel smartphoneanvändare. Kan mest bara ficklampan, wordfeud, facebook och wordpress. Ja, och så kan jag ju ringa med den också. Förstås, höll jag på att skriva, men det var verkligen inte så självklart som man skulle kunnat tro… Tog ett par dagar och några frusterade missade samtal innan jag fattade.

Jag har aldrig, inte ens en enda gång, spelat ”Angry birds”. Det är lite pinsamt nästan men jag känner en instinktiv aversion mot spel som låter i höga, skrikiga idiotljud.

Den här kvällen är lite lyxig. Vi åt middag tillsammans alla fyra! Det var för att d.ä blandat ihop sina träningstider och när vi var framme fick vi besked att träningen redan var slut. Snopet. Men, vi susade hem till den nygräddade köttfärspajen och gjorde maken och d.y sällskap. Sedan fixade d.y hemmagjord hallonglass och den var så god så jag tror banne mig att jag aldrig någonsin ätit en godare glass!

Medan köket återställdes gick jag och la mig här. En stund senare kom maken, sedan d.ä och sist d.y.

Så nu ligger vi här. Det pågår en app-diskussion som jag inte riktigt tar del av. Mumlar lite bara ibland. ”Mmmm…. mmm. Det är nog bra…”

Nä, nu är det nog dags att facebooka lite. Och wordfeuda. Eller vette katten om jag inte bara helt enkelt ska ta och läsa en papperstidning, det blr så himla varmt att ha de här apparaterna i knät.

Önskar er alla en riktigt skön slapparkväll. Typ en sådan som jag har.

Oj, nu hoppade kattapan upp i sängen också. Snart får vi inte plats fler här.

 

p.s. …våran kattapa är världens finaste. MEN – hon avger de seriöst mest vedervärdiga stinkbombspruttar man kan tänka sig. Och det blir alltid lite kalabalik i sällskapet när hon avger dessa giftgasmoln över oss. Hjäääääälppp!

Taggad , , , , ,

One thought on “Loggar ut, kopplar upp och kopplar av

  1. carlhenrys skriver:

    Såg alldeles nyligen en film på TV som handlade om de senaste robotarna i mänsklig tjänst, s.k. humanoider. de var så människolika att för att undgå förväxlingar klistrade människorna skyltar på sina hus där det stod ÄKTA MÄNNISKOR…?? Jag tror man skall vara försiktig med alltför mycket elektroniskt sattyg, innan man vet ordet av har man överlåtit alltför mycket åt det och står handfallen om det slutar att fungera(sattyget alltså) Man blir bortkopplad nedkopplad frikopplad urkopplad från verkligheten. Inte bra!!!//pa

Kommentera

