Nyårslöftet, 16 dagar senare

Jag tar inte lätt på det här med löften. Det spelar ingen roll om de är till en medmänniska, ett djur eller till mig själv – ett löfte är ett löfte är ett …… Så egentligen borde jag inte komplicera min tillvaro med självpåtagna nyårslöften. Det är ju inget man måste precis.

Ändå blir det nästan minst ett varje  år. I år lovar jag att jag ska…

I år blev det ett träningslöfte. Lite otippat faktiskt, för jag har mest annars haft löften som handlat om alkholintag och annan förtäring de senaste åren. Men i år blev det alltså ett fitness-löfte. Jag lovade dyrt och heligt att inte springa på hela året och att endast ta till någon annan träningsform i yttersta nödfall. För att göra tillvaron uthärdlig beslöt jag att promenader, ridning och skidåkning inte räknas som träning utan snarare som rekreation. Det är ju dessutom sant.

Det gick väldigt lätt de första dagarna. Mina tankar snuddade inte ens vid någon form av träning, allra minst löpning. Men nu, såhär snart tre veckor senare känner jag att jag börjar vackla lite. Ytterst pytterst lite bara. Tänkte att ett litet midnattslopp kanske inte är så tokigt. Det behöver man ju inte träna så värst mycket till heller… Sönerna vill att jag ska vara med också. Bara för att få lämna mig bakom sig med löjeväckande stort gap, men ändå…

Maken kom inrusandes förut. Han har det hektiskt på jobbet. Bråttom, bråttom, bråttom! Han slängde i sig en varm korv samtidigt som han började packa sin träningsväska.

Jag gick in och la mig på sängen. Ville inte vara ivägen. Tog med en kopp kaffe och datorn.

Maken kom inrusande och började riva runt i garderoben medan han muttrade. Han fann vad han sökte och var på väg ut. I dörren vände han sig mot mig;

– Åh, det ser skönt ut att bara ligga där… När ska du komma igång igen egentligen? frågade han.

– Aldrig, svarade jag. Inte i år i alla fall. Nyårslöfte you know.

– Men… Du mår ju bra av att träna. Blir inte tjo…. håller dig smal och så? Väl?

– Mår jättebra just nu. Dessutom är jag smal som ett streck. Kanske inte världens smalaste streck just, men streckig nog. Blir ingen träning. Kände mig fast i min övertygelse och hörde hur självgod jag lät.

Stackars maken såg trött och jagad ut på samma gång. Tittade lite osäkert på migoch såg ut att vilja säga något, men fick sedan raskt rusa iväg för att hinna till sin träning.

Nej. Det blir nog inte så svårt att hålla det här löftet.

Det var värre med whiskeylöftet häromåret. Jag fick för mig att jag skulle lära mig att dricka den drycken. Tänkte det skulle ge mig en air av … je ne sais quo… typ. Lite cowboy-cool a la Calamity Jane.

Men fy vad illa det smakar! Tog varje givet tillfälle i akt att testa men nä, det smakade rakvatten i bästa fall, men oftast smakade det bara apa. Gammal död och rutten apa…

Nuförtiden kan jag knappt vistas i samma rum som ett glas whiskey. Den drycken har en obehaglig benägenhet att krypa upp ur glaset och invadera mina näsborrar och få igång ett kväljande illamående. Ett nyårslöfte jag gick fetbet på helt enkelt.

Nästan lika illa var det med konjaken. Det var året efter. Tycker konjak är väldigt snyggt. Snygg färg, fräna glas, lite schysst handhavande med det där rullandet av glaset i händerna för att värma drycken lite mellan smuttarna. Coolt.

Men ack så äckligt.

Ingen vän av konjak heller. Tja, utom päronkonjak då – Xanté. Fast det är ju fusk förstås. Räknas inte.

Tror faktiskt att årets nyårslöfte kommer att bli det lättaste att hålla.

Härmed förnyar jag mitt löfte: I år ska jag inte träna löpning. Helst inte något annat heller, men det är frivilligt. Jag ska inte kontrollera nakenvikten och jag ska avstå lopp i mesta möjligaste mån. Jag vet att jag kan om jag vill! Hjälp och stötta mig.

Tjingeling.

Taggad , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Nyårslöftet, 16 dagar senare

  1. Bokmalen skriver:

    🙂 vilka bra-iga nyårslöften.

  2. puuux09 skriver:

    🙂

  3. carl-henry jonsson skriver:

    Du upphör aldrig att förvåna!! I motsats till bokmalen ovan tycker jag dock att det var det sämsta nyårslöfte jag någonsin hört talas om. Lyckligtvis tror jag inte att du kommer att kunna hålla det?? Bryt med en gång, det blir lättast så.Din familj vill säkert ha en spänstig,vidjesmal mamma och viv så låt inte löften, avgivna i hastigt (vinhaltigt) övermod hindra dig!!! UPP O HOPPA!! Säkert finns det ngt lopp inom räckhåll som du kan börja träna till.// med bästa välvilja pa.

  4. puuux09 skriver:

    Blir inget med det pappa. Jag är karaktärsfast och nöjd med mitt löfte. Inget spring! Inga lopp. Semlor och kaffe är nya svarta i min värld. 😉

Kommentera

