Det här med sprit, cigaretter och andra droger…

Att puberteten börjat härja i hushållet har stått klart ett rätt bra tag nu. Det smygstartade med lite oberäkneliga humörsvängningar och en lätt svettig doftutsöndring. Sedan har det eskalerat i vågor. Det har uppträtt acne och en allt större begivenhet på att duscha. Gärna både före och efter träningen… Helt klart en aning omvälvande men väntat.

Hade goda vännerna här på fika i mellan dagarna och fick höra att deras tidigare 100%-igt droghatande yngling plötsligt förklarat för dem att hasch inte är skadligt. Bara sådär. Det hade han kollat upp och kommit fram till.

Inte dög det med något förnumstigt: Jo-det-är-det-visst-det-och-nu-talar-vi-inte-mer-om-den-saken!-avsnoppande på den diskussionen. Ynglingen ansåg sig ha koll och hade skaffat sig en god faktagrund att stå på. Dagens ynglingar är rätt slängda i det där – att hitta fakta när det behövs. Och vissa är slängdare än andra och även om det är en mycket god egenskap så är det ju också rätt så krävande.

Oj! Så obehagligt. Så nära det kom helt plötsligt.

Lyckades ändå förtränga det någon vecka till. Fick sedan höra rykten om något smygrökande. Inte från de tidigare nämnda vännernas håll utan i närområdet! Ja Göta Petter… det är fortfarande inte vare sig chockerande eller oväntat men definitivt oönskat. Det är klart att den tiden också ska komma. Och det har den tydligen gjort nu då.

Suckade lite över detta och tänkte att ja, ja, nu får man väl bli lite mer uppmärksam och vässa näsborrarna lite extra. Vara lite mer noga med var och när och varför, så saker och ting inte alldeles glider en ur sikte och man plötsligt står där som världens mest korkade, lättlurade och naivia bimbo-morsa. Mitt barn! Näää…. Inte mitt väl?

…och mitt i detta inser jag ju också att jag måste nog sjutton läsa på lite. Jag vet löjeväckande lite om hasch. Är en sann vän av föräldraskap genom diktatur – Såhär är det för att jag säger att det är såhär. Basta! Inser dock att det inte funkar upp i åldrarna utan att även jag blir tvungen att skaffa mig lite fakta att drämma till med. Lite hårresande statistik och mörkertal och bi-effekter och kroniska följder…

Men var ska jag börja? Cigaretter kan jag rätt bra – DU FÅR LUNGCANCER!!! ELLER KOL!!! ELLER BÅDE OCK!!! Men att upplysa om att det tar ca 30 år att bygga upp en hyfsat dödlig lungcancer är inget jag tänker förmedla. Vare sig det är sant eller ej. Det argumentet hörde jag i min gröna ungdom och det fick mig inte att tänka efter för fem öre. 30 år! Då har ju förmodligen solen slocknat och mänskligheten dött ut för länge sen i alla fall…

Men det här med hasch…? Vill minnas att det starkaste argumentet jag hörde på forntiden då jag var ung var att det var ”inkörsporten”. Det är skumt att jag inte testade det seriöst för ”inkörsport” låter lite spännande. Nästan på ett bra sätt… Det måste ju finnas bättre argument än så?

Alkohol. Bortsett från de uppenbara effekterna så tror jag att jag kan argumentera rätt friskt där med. Men som hängiven vindrinkare i vinklubben utan namn så känner jag hur dubbelmoralen nästan kväver mig. Men jag får förklara hur det förhåller sig med mängden och styrkan, för stadiet av outvecklade kroppsdelar och för den i mångt och mycket totalt outvecklade hjärnans risker. Inser nu att jag nog får läsa på där också…

HerreJösses… Det kommer att bli som att tentaplugga… Och i den här tentan duger bara de allra bästa svaren och de skarpaste argumenten.

Kan inte hjälpa det men känner redan hur jag hoppas att den spirande puberteten ska lugna ner sig lite så jag hinner läsa på. Det är väl inte så farligt med några omotiverade känsloutbrott och hätska irritationsanfall i några år till? Om det bara bidrar till att hålla ungen såpass sysselsatt att han inte hinner tänka på att testa icke-godkända substanser…

Nä, känner hur paniken nafsar mig i hälarna så det är väl bäst att googla runt lite på ”hasch” då…

…”överreaktion” kanske jag ska kolla upp också….

Godnatt.

 

Taggad , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Det här med sprit, cigaretter och andra droger…

  1. virrepinnen skriver:

    Det är bara att säga att kusarna aldrig har gjort det

  2. Margrét Gledhill skriver:

    ég man eftir tveimur frænkum sem reyktu í laumi og sögðu littlu frænku að hún mætti ekki (sem þýddi að hún VARÐ að byrja líka). Þær hættu báðar skynsamlega meðan littla frænka hélt áfram árum saman! Ég valdi að segja Elísabetu að ef hún vill drekka vil ég heldur vita það og að hún komi til mín, ég æsi mig ekki upp yfir því og fylgist vel með!!! Eiturlyf fer ég ekki varlega með, drepur, eyðileggur heilann ofl. ég æsi mig mikið yfir því og reglulega, kanski vitlaust en ég vona að það virki. Mín ”reykir” annað slagið með vinum, fær sér einn cider og vill ekki meir. Ég er svo stolt af henni, hún er stór í kjaftinum en sem betur fer er það ekki meira en það. Knús

  3. Bokmalen skriver:

    Usch ja! Har en 16 årig dotter som ( tack o lov – ännu så länge) avskyr droger i alla dess former. Det där med alkohol o outvecklade hjärnor är bra argument. Sen är det så att jag själv nästan blivit nykterist under hennes tonår. En annan ”drog” som florerat i dotterns skola är receptbelagda mediciner.

    Tänker att mycket beror på vilka kompisar de har. Tonårstiden är en balansgång mellan kontroll o frihet.

  4. puuux09 skriver:

    Hej Bokis, ja, jag ska lära mig den balansgången nu. Vill inte bli vare sig en snokande övervakare eller en hysterisk domdagsprofet. Det lustiga med smygrökar-incidenten var att sonen som berättade om det mest var intresserad av var hur hon lyckats få tag i cigaretterna – Mamma – var kan barn få cigaretter någonstans? Jag blev lite paff innan jag mindes att det införts åldergräns för cigg-köp. Bra det! Det gör det hela ännu svårare. Inbillar jag mig…. Sedan å andra sidan vet jag ju att vill man, så kan man. Det gäller dessvärre både negativa och positiva saker. Gäller att få dem att inte vilja….

Kommentera

