NU snöar det!

Kom hem från en veckas skidåkning i norska fjällen igår. Det var underbart att få vistas i lite riktig vintermiljö några dagar. Spänna på sig slalomskidorna och kasta sig utför branterna, dricka lådvin och hänga med goda vännerna i stugan. Ungarna trivdes, snön föll och det var total menal avkoppling. …fast fysiskt var det faktiskt en aning ansträngande.

När vi styrde kosan tillbaka mot sta´n i går morse såg jag faktiskt fram emot ett snöfritt, grått och disigt Göteborg med förnöjsamhet. Bort med vantarna och kängorna och på med gympadojorna igen. Kunna gå på stadens gator som en alldeles vanlig människa igen alltså.

Det var lovande då vi rullade in i sta´n. Härliga, gamla pålitliga grå-Göteborg!

I morse – eller snarare i förmiddags – då jag vaknade, med huvudvärk och någon sorts någonting i kroppen – var luften iskall. Gräsmattan såg mystiskt mjölkaktig ut och då jag fått på mig glasögonen såg jag att det var frost! M.. V… F…n!? Nu?

Gick omedelbart och lade mig igen med eskalerande huvudvärk och begynnande depression…

Har ju haft vinter nu…

Behöver inte, och vill inte, ha mer. Men tack ändå!

…suck…

Maken är på jobbet, d.ä är på bio. D.y  har telefonkonferens angående någon värld i ”Mine Craft” och han och polaren sitter och vrålar i telefonen och knattrar på sina datorer under många glada, och lite luriga, skratt. Anar att någon ljusskyggt händer i Mine-craft-världen men jag vill inte veta… Orkar inte. Känner att huvudvärken tilltar kraftigt varje gång jag försöker tänka klokt och förnuftigt. Lika bra att inte tänka alls.

Kattapan kom in förut och stank som om hon just klivit ur en kloak. Uuuuurk! Fick ta henne i nackskinnet och ställa henne i duschen. Gissa om jag blev förvånad då hon inte spjärnade emot det minsta utan snarast verkade gilla det. Den där kattan är knäpp. Men nu doftar hon rosor igen så det gör inget. Och att det var lätt att bada henne ser jag förstås inte som en nackdel. Men lite konstig är hon allt.

Jag håller på och småpysslar lite med helgens fest för ledare och partners  i fotbollsklubben som ska äga rum i helgen. Jag anlitar ”Den glade kocken” för han fixar catering till ett rackans bra pris. Vi har anlitat honom förut och det har alltid fungerat bra och smakat gott.

Nu försöker jag bestämma mig för om vi ska ha Grekisk eller Italiensk buffé… Alla dessa val… Och dessert! Ska vi ha dessert? Cheescake med varma hallon, exotisk fruktsallad, citronfromage, mandeltårta…

Och ute fortsätter snön att falla.

Kanske är för tidigt att ställa undan längdskidorna… Kanske att det blir en tur ute i Vättlefjäll innan vintern är över på riktigt. Inte så tokigt ändå kanske.

Nu ska jag sova en stund igen. Kattapan ligger så fint ihoprullad här bredvid mig och hennes kurrande är sövande.

Vi hörs.

Taggad , , ,

One thought on “NU snöar det!

  1. carl-henry jonsson skriver:

    Du har dragit hit snöbaciller. Om du nu nödvändigtvid skall upp i snöiga nejder kan du väl decifinsera dig innan du kommer tillbaka till civilisationen!!!! Jag har ställt in mig på en snöfri vinter!! Detta kullkastar alla mina planer!!! Phy Phan!!

    Välkommen hem,kram /pa

Kommentera

