Sill och knäckebröd

– Knäckebröd?! Bakar du knäckebröd?

Mammas röst var chockad, road och faktiskt en aning tvivlande i telefon tidigare idag. Aldrig hade hon väl hört något så osannolikt.

Men det är alldeles sant. Jag. Bakar. Knäckebröd. Igår bakade jag knäckebrödet på smörgåspapper men det kan jag inte rekommendera. Pappret liksom ”gifte sig” med brödet och även om man ibland hör om gifta smaker som något positivt och eftersträvansvärt så kan jag försäkra att denna förening inte fick någon av oss att stämma upp i glädjehymner. Snarast motsatsen faktiskt, jag morrade dovt och hotfullt en lång, lååång stund efter att försökt pilla isär brödet och pappret. Gick inte…

Idag fyllde jag på förrådet med bakplåtspapper och rapsolja samt slänge med citron, ingefära och inläggningssill för att skapa ännu ett bidrag till julbordet. Med förnyad kraft och med d.y:s hjälp tog jag mig an baket än en gång. Eller rättare sagt; jag delegerade till d.y att sköta själva bakandet och passade själv på att plocka i och ur diskmaskinen under tiden. När smeten var hoprörd krävde sonen mitt deltagande – jag skulle breda ut smeten/sörjan på plåten för det var lite för svårt för honom att göra själv. Det var en uppgifft jag faktiskt kände att jag nog kunde klara! Sonen höll i hörnena på pappen och jag smetade och kletade med slickepotten tills smeten låg jämn och fin som ett strösslat betonggolv i plåten.

….och swish in i ugnen!

Under den timme som gräddningen pågick skjutsade jag d.ä till handbollsmatch, levererade en träningsoverall samt plockade upp svartpepparkorn till sillen på coop på wieselgren. D.y satt eldvakt med strikta order att under inga som helst omständigheter röra någonting inne i ugnen under min frånvaro. Det är inte ofarligt med glödheta plåtar. Men jag tänkte han kunde ringa mig om det började osa bränt så skulle jag kunna gasa på lite och snabbt komma till undsättning.

….inom en tio minuter en kvart i alla fall…

Jag hann hem med god marginal. 12 min. kvar och brödet såg mycket lovande ut.

Medan knäckebrödet stod och svalnade påbörjade jag citron- och ingefärssillen. Ni hör ju på namnet att det måste bli gott, eller hur? Själv njöt jag i fulla drag i dofterna från den skivade ingefäran, löken och det strimlade citronskalet. Lagen kokades på ättiksprit och rejält med socker och inte mindre än exakt 11 svartpepparkorn. Det skulle vara 10 enligt receptet men jag kände för att sätta en lite personlig touch på inläggningen så jag la iett extra.

Jag har provsmakat knäckebrödet. Det är riktigt, riktigt gott , jag tror minsann att det är d.y som lyckats utveckla matlagningsgenen bäst bland oss i den här familjen. Han anar sig till rätt konsistens och njuter av att röra runt och dutta i. Det var med ett roat småleende han strödde ut lite flingsalt på bröden precis innan de åkte in i ugnen. Kännarmin.

Sillen kan jag inte smaka av förrän i övermorgon och då ska jag göra det i sällskap med brorsonen V och rara S. Om ni vill återkommer jag med recensioner då.

Här kommer receptet på knäckebrödet:

Karins Knäckebröd
2 dl solrosfrön
2 dl linfrön
2 dl pumpakärnor
2 dl sesamfrön
1 dl rapsolja
4 dl vatten
3,5 dl dinkelmjöl
1 tsk vanligt salt
Blanda alla ingredienser. Bred ut smeten i ett tunt lager på två bakplåtar klädda med BAKPLÅTSPAPPER. Strö över lite flingsalt (gärna lite mer än ”lite”). Grädda i 150 gr i en timme.

Klart! Lätt som en plätt och minst tio gånger så gott.

Och bara för att jag just nu känner mig som en matjournalist så ska ni få sillreceptet också!

Ingefärs- och citrussill
2 burkar inläggningssill (à 420 g)
1 dl ättiksprit (12 %)
2 dl socker
3 dl vatten
10 svartpepparkorn
1 liten rödlök
ca 5 cm färsk ingefära
10 cm purjolök
finrivet skal av 1 1/2 citron

Gör så här
Koka upp ättika, socker och vatten med pepparkorn. Låt sjuda ca 5 minuter. Ta från värmen och låt lagen kallna. Skala rödlök och ingefära. Ansa purjolöken. Skär ingefära, rödlök och purjolök i tunna skivor. Häll av, skölj och skär sillen i sneda bitar. Varva sill med ingefära, lök och finrivet citronskal i en väl rengjord burk. Häll på lagen och sätt på lock. Låt stå i kylen 1–2 dygn före servering.

Tja… Det var allt för idag. Ha så kul med ert julstökande och kom i håg att det här är en tid för frosseri! Skål vänner.

I morgon blir det skink-griljering och på fredag blir det Staffanskola. Kanske.

Vi hörs!

Taggad , , , , , , ,

One thought on “Sill och knäckebröd

  1. puuux09 skriver:

    Är det någon mer som provbakat? Berätta gärna vad ni tycker.

Kommentera

