Hallå alla Stilpoliser, jag utmanar er!

Var i huvudstaden i veckan. Det var en weekend, fast på tisdag-onsdag. Very nice! Vi tog tåget upp maken och jag och gick och strosade på stadens vackra gator. Läste Strindberg-citat på Drottninggatan och blev stum av beundran. Så smart! Så kul! Och vilket hedrande sätt att bli uppmärksammad på. Jag önskar August själv hade sett det. I alla fall så drog vi på mun flera gånger både maken och jag.

Vårt egentliga syfte med mitt-i-veckan-weekenden var att se ”Ljust & Fräsht” på Cirkus. Ni vet showen där Henrik Shyffert och Fredrik Lindström gör upp med inredningssnobbismen.

Det är en väldigt rolig show. Och målgruppen kan inte personifieras tydligare än av mig och maken. Vi har ju inte rivit ut bara ett kök utan två. Innan det hann vi dessutom totalfixa köket i vår lägenhet i Masthugget… Ständigt med baktanken att detta kök ska fyllas med goda, glada, stimmiga vänner från morgon till kväll. …bara vi fixar till badrummet också… och altanen och entrén och … och… och…

Nåja. Jag är lite fast i inredningsträsket och kan inte riktigt sluta. Om man inte får inreda, riva väggar, tänka om och tänka nytt så blir det ju helt meningslöst att ha ett eget hus. Och trädgård…. Det är ju ett livslångt projekt hela det här boendet! För vissa. …mig tillexempel.

Fast det erkänns – jag föredrar lite mindre projekt. Eller det gör jag väl kanske inte, men så länge jag inte har obegränsade resurser att lägga på detta intresse så föredrar jag mindre projekt. Typ sönernas rum – en sovalkov, en udda tapet som blir till moaré när man kör upp mot huset kvällstid och råkar lysa rätt in i hans rum, en möööörk, möööörk lila väggfärg och en vägg med graffiti!

Det är just graffitin som håller mig på tånaglarna just nu.

Målarna har varit instängda i d.äs rum i snart tre timmar och jag vet inte om de avlidit av ångorna eller om de är klara snart… Ett par timmar trodde talesmannen i sällskapet.

Ett par är två om du frågar mig…. Men jag vill inte stressa dem. Konstnärer ju.

Har varit nere och tjuvkikat en gång och banne mig om de inte lyckats täcka 100% av väggen som de skulle måla till 50%! Men å andra sidan sa jag faktiskt att jag inte ville begränsa dem eller styra dem för mycket utan att de hade i stort sett fria händer. Men helst inte mer än just den väggen….

Det såg bra ut i alla fall, det jag såg när jag kikade. Lite stort kanske…. Kanske inte kan ha några möbler om sonen vill ha konstverket synligt. D.ä vill ju ändå inte ha några möbler så det blir säkert alldeles perfekt.

Jag är inte säker på vilken genre jag hamnar i när jag inreder med graffiti. Om det är en sunkig en så skyller jag på sonen och om det är lite mer bohemian chic så tar jag åt mig äran.

För även om man inte ska bry sig om vad andra tycker så gör man ju det. Fast bara lite.

Man ska aldrig ångra det man gör och aldrig göra det man ångrar. Det sa Strindberg och det verkar ju klokt.

Ha en skön lördag mina vänner – bilder kommer!

 

Taggad , , , , , , , , , ,

Kommentera

