Sanningen om Rom-Choklad-glöggen…

Hade en så´n där dag på jobbet igår när det hände så mycket hela tiden att alla möjligheter till eftertanke och planering inte infann sig. Fick helt enkelt gå på känn. Så när kollegan vid lunchtid slängde ur sig; Sticker till bolaget! så hörde jag mig själv ropa tillbaka; Jag hänger på!

Helt improviserat och oplanerat! Bara ett plötsligt sug efter glögg.

Glögg! Hm.. inte min favoritdryck egentligen men plötsligt något jag kände att jag inte kunde leva utan.

Så vi for åstad. Inne på bolaget fastnade jag framför rödvinshyllan medan kollegan raskt och effektivt samlade ihop sina inköp. ”Här är glöggen” ropade han till mig när klockan började ticka iväg.

Oj då.

Där… hmm… just det. Glögg. Högg en flaska rödvin – den jag just stod och tittade på, minns inte nu vad det var för något… och gick bort till glöggen.

– Frun testade en chokladglögg, berättade kollegan och pekade på en flaska. Inte just den här, men en liknande.

– Jaha. Mmmm. Snygg flaska tänkte jag och tog en sådan.

– Ska du prova den? undrade han. Gillar du chokladglögg?

– Ingen aning. Gillar flaskan. Det blir nog bra. Nu går vi.

Så gick vi.

Maken tittade skeptiskt på etiketten. Choklad & rom-glögg? Varför då?

Värmde prövande lite grand och hällde över i glöggbyttan jag ärvt efter farmor. Jag vet inte om den där kopparhistorien är så fin egentligen, men jag tror den är det. Jag gillar den i alla fall eftersom den varit farmors. När vi först provsmakade glöggen smakade den konstigt.

– Det kanske är kopparlegeringen som släpper, sa jag.

– Mmmm, sa maken. Udda smak…

Så tog vi en liten kopp till. Nej, det är nog inte legeringen tänkte jag. Det är nog såhär choklad-rom-glögg smakar.

– Vill du ha det sista? frågade maken.

– Vill du? frågade jag.

Det ville vi båda så vi fick en halv mugg var. Inte så tokig.

Snygg flaska också.

God kväll.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

