Begreppsförvirring…

Det är mitt jobb att kommunicera. Förmedla information. Sprida ett ljus i mörkret helt enkelt. Det låter väldigt enkel men är väldigt svårt.

Jag vet inte hur ofta jag sagt; ”Nu så! Det här kan omöjligt missförstås” och sedan tryckt på sänd-knappen för att bara minuter senare få ta emot det första samtalet med den första frågan…

Och då inser jag ju förstås att jodå, det är fullt möjligt att missförstå. Allt som sägs, skrivs eller på annat sätt förmedlas (teckenspråk?) kan uppfattas på ett helt annat sätt av mottagaren. Ibland är det inte ens särskilt konstigt att mottagaren uppfattar något helt annat än det man avsett. Fast det inser man ju inte förrän efteråt. …och då är det så dags…

Skrev igår om ”Grannfrun” . Grannfrun (http://www.fegbloggen.se/#home) som avsågs insåg inte att det var hon som åsyftades förrän hon såg gran-kopplingen. Gran-frun är minsann ingen Grannfru, det var ju inga – enligt henne – parametrar som stämde. Hon är inte granne – bor för långt bort – hon är inte heller fru för hon är inte gift….

För mig är ”Grannfrun” ett ord som täcker in alla feminina personer mellan tja.. säg 30-100 i kvarteret. Med ”kvarteret” menar jag en radie på ca 1 km kring min bostad. Kan vara längre också. Ibland. Enligt mig behöver ”fruar” inte ens vara gifta. Jag inser också att det förmodligen är att vara väl frikostig med ordets innebörd men jag står ändå på mig. Inte kan väl grannkärringar i mellersta medelåldern kallas ”fröken”? Grannfröken? Det låter ju inte klokt!

Utöver alla feltolkningar som fritolkningar av ord kan innebära så är det bara att erkänna – vissa ord, eller snarare begrepp, funkar inte för mig personligen. Kvinnor över 30 är inte tjejer. Jag vet inte vad de är, men tjejer? Nja. Inte tanter heller. Fan vet vad de är… Svåra de där.

De svåra kvinnorna kan inte heller ha ”pojkvänner”. Såvida den person de åsyftar är inte råkar vara under 25 år. För ärligt talat; Hej, säger Maggan, 50 år, här är min pojkvän Ingemar (57 år)… Nä. Maggan får ha en man istället. Spelar ingen roll om hon inte är gift med karln, men inte ska hon ha en pojke?

Det gäller för övrigt för Ingemar också! Inte ska han presentera Maggan som sin flickvän väl? Nu känner ju jag inte Maggan, eftersom jag just uppfann henne, men jag kan inte föreställa mig att hon skulle känna sig bekväm med att bli kallad ”flicka”. Det skulle inte jag i alla fall. Inte heller vill jag vara någons ”tjej” även om jag förstår att just tjej är ett icke åldersbestämt begrepp hos andra människor.

Så snurrigt det kan bli och så lätt man fastnar i övertygelsen att alla andra förstår precis vad man menar. Eller t.o.m tror att andra har samma uppfattning – va? är inte gran-försäljerskan en grannfru? Det var som sjutton!

Jag fortsätter att hålla facklan högt och sprider så mycket ord jag kan. Om ni sedan inte förstår vad jag menar eller vad som avses så hojta till! Jag vet i alla fall nästan alltid exakt vad jag menar. Och det är ju inte så illa det.

Godkväll mina vänner.

Taggad , , , , , , , ,

One thought on “Begreppsförvirring…

  1. carl-henry jonsson skriver:

    Hej tant Puck. Det känns lite konstigt att min dotter inte inte är en tjej längre – utan tant–eller — ngt annat – fan vet vad. Jag håller inte med dig. Du skriver / och säger / väldigt ofta att du är på tjejträff alt. skall gå ut med tjejerna osv. Naturligtvis kan man använda benämningen dam. ” Jag skall gå ut med damerna i kväll” . Högtidligt värre. / Nej, fortsätt du att vara tjej – åtminstone bland någorlunda vuxna människor. Sedan, när det blir dags, kan ju killarnas tjejer – kalla dig tant – och kommer förmodligen också att göra det.// K hälsn Pa.

Kommentera

