Min aversion har blivit obstruktion

Jag tycker inte om att handla. Särskilt inte kläder. Jag tycker det är tråkigt. Jag hatar att klä av mig i omklädningsbåsen och konfronteras med min lättmjölksfärgade hud i helfigur från alla vinklar. Hej, hej rumpan, du ser lite ledsen och hängig ut… hej, hej låren. …suck… Jag är ett offer för alla snygga modeller och har därför en defekt kroppsuppfattning. Jag blir förvånad varje gång jag inte ser ut som Halle Berry i de där speglarna.

Whoaaaa! Lättmjölkstanten i spegeln!!! VAR ÄR MINA RAYBAN JAG BLÄNDAS!!!

Förmodligen behöver jag gå i terapi för det här. Bli vän med lättmjölkstanten. Men jag vill inte. Jag gillar att vara jag och att chockas varje gång. Det blir en bekräftelse på det jag vet redan innan jag ger mig på projektet – jag gillar inte att handla. Särskilt inte kläder.

Mina gamla paltor hänger med. Ibland får jag ett litet ryck och köper ett litet plagg och då är jag så nöjd och stolt över mig själv. Oftast provar jag inte för jag vet ungefär hur stor jag är. Sedan är jag inte så noga med om det blir lite för stort heller. Big is beutiful, eller hur? Problemet är att jag verkligen bara köper plaggen ett och ett och med allt längre mellanrum. Åratal ibland… Det betyder att mina kläder är få i antal och blir allt färre…. Trots att slitaget på kläder inte är så våldsamt på damer i min ålder så lyckas jag ändå nöta ut mina. Och just nu, ikväll, är det ett problem. Jag ska på fest med samma uppsättning människor inom samma halvår… De har redan sett mina partypaltor hundra miljoner gånger och även om de förmodligen inte lade märke till dem de första 75 gångerna så kommer de att göra det nu. De såg ju partystassen för mindre än en månad sedan…

Festen är i morgon och jag hinner inte handla kläder innan festen börjar för den börjar liksom direkt efter jobbet. På jobbet! …kanske hinner jag på lunchen.. det har ju gått förr… Men om jag ska handla en hel partystass så måste jag prova och då blir det där chockgrejen och då kanske jag får svårt att hitta tillbaka till den sköna fredagsfeelingen som man ju gärna vill ha när det är fest på gång.

Jag har funderat på postorder men har upptäckt att  jag har en väldigt nedlåtande syn på det. Nu skulle jag ju ändå inte hinna få hem kläderna ändå om jag beställde, det fattar ju till och med jag, men om jag inte hade en så löjligt snobbig von-oben-attityd mot näthandel så hade jag inte haft det här problemet idag. Tydligen tycker jag att människor som bor i städer ska åka in till stadens butiker och handla där. Så gör nämligen storstadsmänniskorna i min verklighetsuppfattning. Dessvärre stämmer inte den där uppfattningen med hur den här stadsmänniskan gör…

Det är bara bönder som handlar på postorder, och det de handlar är illa sytt och i dålig kvalitet och förmodligen helt kasst i storleken. Det tror jag fast mitt bättre vetande säger till mig att jag är både dum och dryg. Dum, dryg och alltså utan kläder…. och lättmjölksfärgad. Oh my… Jag kommer att bli en succé på festen….

Min ovilja att handla kläder har blivit ett handikapp! Nu måste jag verkligen gå i någon sorts terapi…

En personal shopper med förmåga att läsa såväl tankar som känslor skulle vara bra att ha. Någon som instinktivt vet att jag har svårt för syrenlila och plagg som stryps. Någon som lyckas fånga upp de där ickefärgerna jag föredrar och kombinera ihop det med sköna plagg i lättskötta material som dessutom förvandlar mig till en välklädd person både på arbetet och festen. Och kläderna måste vara ekologiska och rättvisa och spegla min motvilja mot konsumption samtidigt som de andas en viss air av klass och je-ne-sais-qua…

…håll tummarna för att jag hinner panikshoppa på lunchen i morgon! Det hinner jag möjligtvis om siffrorna ser bra ut, för om de ser bra ut blir luften lite lättare och andas och allting verkar plötsligt möjligt. Kanske att jag t.o.m ser ut som Halle Berry i båset!

Godkväll!

Taggad , , , , , ,

Kommentera

