Ja de é mååååndag….

Apekattan är halt på höger fram. Hon verkar ha någon sorts skada uppe vid själva infästningen. Jag får lov att känna lite, men hinner inte riktigt upptäcka vad det är som gömmer sig där i pälsen innan hon blir irriterad och biter mig. Men det verkar vara ett större sår där.

Hon ligger här och sover bredvid mig. Hon är lite medtagen.

Jag har tänt en eld i öppna spisen för hennes skull. Och tagit fram en fårpälsfäll åt henne att ligga på. Hon verkar nöjd med mina omsorger. Och väldigt, väldigt trött. Min fina lilla kattapa – måtte det inte vara något allvarligt.

Kokade en trattissoppa på helgens trattar förut. En variant med citron och grädde i. Och en skvätt sherry. Den blev väldigt god. Jag och d.ä var de enda som var hemma då soppan var klar, men vi njöt av den tillsammans. Sedan åt jag upp äppelpajen och vaniljsåsen från igår och d.ä åt en strut med glass. Det var en fin måndagsmiddag. D.y käkade hemma hos en polare och var så sjukt nöjd med att ha sluppit soppan att jag tvingade i honom lite till kvällsmat.

Man ska inte mucka med mig en måndagskväll…

D.y tyckte förstås att soppan var äcklig. Han tycker gärna så nu. Han säger det inte rätt ut – vilket kanske hade varit bättre än; mamma… jag mår illa nu…

Nu måste jag lägga på ett vedträ till. Det finns ingen skönare värme eller hemtrevligare lukt än björkved i en öppen spis en kulen höstkväll. Det är också utmärkt bränsle för melankoli… Höstdepression light. Söndagsångest second wave.

Sönerna har lagt sig och maken är och tränar. Jag och kattan halvligger här i soffan framför brasan och är lite off. Fast jag vet förstås inte om kattan är det – hon är ju katt och kanske inte alls hänger sig åt måndagsångestfrossa i samma utsträckning som till exempel jag gör ibland. Men jag kan vara off nog för oss båda…

Tankar som ”mm, nu regnar det igen…” ”det är förfärligt långt till semester´n nu…” och ”..ska man behöva byta däck nu också…” vältrar sig runt i min dystra hjärna. Försöker ibland tvinga in en lite muntrare tanke, men de går inte igenom filtret. Den här måndagskvällen är det spamfilter på allt utom dystopier. Undrar om jag inte håller på att bli sjuk också. Jag har hört om flera stycken som blivit det den här tiden.

Fast… Nu kändes det nästan som en positiv tanke för tänk att få tillbringa ett par dagar i sängen med en massa pocketar och man och barn som passar upp med varmt te och puffar upp kudden åt mig. Öhh…fast just det har förstås aldrig hänt. Att familjen puffat och servat te alltså. Kanske för att jag inte varit sjuk. I alla fall inte sjuk nog. Antagligen blir jag inte sjuk heller. Jag som skulle behövt det…

Det är fotbollsmatch i morgon. Behöver jag tala om för er hur jag tror att det kommer att gå?

Nä, tänkte väl det.

Nu tror jag att det är bäst att jag går och lägger mig. Annars kommer väl ni också att få måndagsblues.

…go´natt…

 

Taggad , , , ,

Kommentera

