Halleluja!

Har varit på väckelsemöte ikväll.

Eller åtminstone något liknande. Tror jag… Har faktiskt aldrig varit på ett väckelsemöte och vet nog inte riktigt vad det är, men jag tror inte att det är min kopp te. Om man säger så. Och så säger jag.

Däremot har jag varit på föräldramöte på d.ä:s nya skola och det var något litet irritationsmoment som skavde en liten, liiiiiten aning. Det här med hur braaaaaa allt var, hur lugn och fiiiiiin studiemiljö det är där, hur våra barn omedelbart tystnar och lystrar vid minsta lilla harkling från någon auktoritet i huset, det här med hur de hade gjort ”en liten enkät-undersökning” och ställt frågor som ”Är den här skolan finare än din förra?” , ”Är vi bättre lärare än de du hade i din gamla skola?”, ”Är det bättre studietakt här än i din gamla (avlagda, dumpade, övergivna….) skola?” … Läraren som berättat om enkäten summerade resultatet för oss ”Hi, hiii, ja, det här är ju visserligen bara tre veckor in i terminen men ändå, era barn tycker att ALLT är bättre HÄR!”

…halleluja…

Jag blev lite provocerad. Kanske för att jag gillade sonens tidigare skola. För att jag ansåg att han hade väldigt bra lärare där, att de hade en väldigt bra studiemiljö och bra fart på undervisningen. Att bambamaten var sämre på gamla skolan kunde jag hacka i mig, för den har det gnällts om i åratal i hushållet. Sämre mat än den som serveras där går inte att uppbåda. Åtminstone inte i så försvinnande små portioner…

Nåja, jag hade i alla fall väldigt trevligt. Jag är ju något av en föräldramötesjunkie så jag var i mitt esse. Träffade och såg en hel del gamla bekanta från öppna förskolan (förhistorisk tid), från simträningen i S02, från gamla övergivna skolan, från första året i handbollen och till och med gamla bekanta från 0-an i gamlaste skolan och  så godaste grannen S förstås.

Sonens mentor är en trevlig ung man som naturligtvis aldrig någonsin varit på en bättre skola än denna, det kunde han säga ”helt ärligt” och det är jag ju tacksam för. Man vill ju inte att unga män ska gå omkring och ljuga hursomhelst. I alla fall inte om ens egens sons livsavgörande studier. Nu märker jag att jag har den där lite gnissliga tonen igen. Förlåt.

Det är nog för att jag är så ytlig. Jag har svårt med den här innerligheten. Jag klarar inte av hur mycket ”fiiiiiint” ”fantastiskt” och ”underbart” under en och samma kväll. Det är fint. På gränsen till sterilt faktiskt. Inga fula barnteckningar på väggarna… Bara vitt, vitt, vitt… En vit whiteboard, bord och stolar och … hmm? kanske något mer. Men nu när jag tänker på det så såg jag inte ens en bokhylla eller ett skåp…

Om våra barn är mer än två (2) minuter sena rapporteras detta på intranätet. Där kan man som ansvarstagande och deltagande förälder ta del av allt som sker i skolan. Det är bra. Men att föra in varenda frånvarominut tycks mig lite överdrivet. Om det nu är sant. Men det är det säkert. Våra barn har ju tydligen blivit så duktiga på att hålla tiderna att de i princip aldrig är ens en enda liten minut sena. Fast det är klart – de har ju knappt några raster så de kan inte gå någonstans att vara sena tillbaka ifrån. De är inte dumma där på fina skolan!

Phu! Jag behöver nog lite inskolning i det här nya ett tag till.

D.ä är fruktansvärt nöjd med sin nya skola. Han tycker att allt är bättre. Särskilt bambamaten. Och han är glad att slippa se sina teckningar på väggarna för ”de är skitfula”…

….jag tycker att han gör jättefina teckningar. Och jag funderar på om jag ska tapetsera hela huset med dem för att han ska få någon sorts motvikt mot allt det vita där borta.

Den gamla s02-bekanten berättade att hennes dotter sagt att ”det är inte alls särskilt tyst på lektionerna, det är precis lika brötigt som på min gamla skola” och tack och lov att hon berättade det – för det var nog det som fick mig att inse att det nog faktiskt är rätt okej där i alla fall. Om sanningen ligger någonstans mitt emellan den här sterila, tysta, auktoritära miljön som jag tycker mig höra i skolans version och lilla O:s utsago om motsatsen så är det nog ganska bra.

Halleluja!

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

