Titeln pa min biografi

Fick i uppdrag att fundera ut titeln pa min sjalvbiografi. En titel som summerar upp vad och vem jag ar och varfor. Vad jag kommer fran och vart jag ar pa vag.

Det var sa jobbigt sa jag fortrangde det anda tills sista sekunden.

Vi satt samlade i gruppen och jag slapp borja. Tur! tanke jag forst. Sedan, nar jag hort nagra titlar och forklaringar tankte jag: ooooops…

Det var: ”Enjoy the silence”, ”My heart is in Africa”, ”Serenity” and ”Wind in the forrest” och mer i den stilen. De forklarande sma miniberattelserna som delgavs i samband med titeln var poetiska, vackra och valdigt insiktsfulla.

Min biografi fick namnet: ”I may miss a few signs but I’ll get there”. Sa heter den for det kandes som jag just da nar jag tankte det. Jag har sallan en riktigt klar fardriktning uttagen, jag vet vart jag ska och ungefar hur jag ska ta mig dit, men under resans gang tappar jag garna saval fardriktning som intresse for resans egentliga mal.

Men jag brukar ta mig i mal. Och forsoker att ha trevligt under resans gang aven om den skulle raka bli dubbelt sa lang som den egentligen borde behova vara…

Min forsta insikt i den har ovningen var att jag faktiskt ar ratt ointresserad av detaljer. Jag laser inte kartor (knappt vagskyltar heller…), skummar instruktioner och tycker att trial & error-metoden ar klart underskattad. Vilket gor mig klart olamplig som originalare… vilket jag jobbat som i en stor del av mitt liv.

Men det kan ocksa ha varit en helt felaktig slutsats.

I gruppen sades att vi kunde komma att revidera var titel over tiden. Nar vi natt lite djupare insikter om oss sjalva. Sjalv kanner jag mest att jag borde vara lite djupare. Lite mer… jag vet inte… romantisk kanske? Nar jag tanker pa vader tanker jag pa vind och det irriterar mig. Funkar inte. Nar jag anvander mig av ord som ”harmoni”, ”frid” och ”mitt hjarta…” sa ar det omojligt att koppla ihop dem med mig.

Insikt nummer 2: Jag ar ganska ytlig…

Insikt nummer 3: Om jag inte ar ytlig sa tar det i alla fall lite langre  tid for mig att oppna upp och saga innerliga saker. Inte for att jag skams eller tycker att ovningen ar dum pa naget satt: jag hittar helt enkelt inte till den nivan inom mig. Jag bottnar inte.

Jag anar att kollegan Raffaela ar ungefar lika djupsinnig som jag for hennes biografi skulle helt enkelt heta: Raffaela. Forklaringen? Tja, vill ni ha den far ni lasa boken!

Min titel far mogna ett tag. Sedan ska jag ta en titt pa den igen och se om jag fortfarande gillar och kan identifiera mig med den.

Nu ska jag avrunda min vistelse har pa CDG med ett glas rott. Och lite ”Livet de Luxe”. For nu ar jag trott pa att tanka och vill helst bara komma hem.

Ha en skon kvall.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

