ONÄSS-syndromet

Det var ett tag sedan. Har längtat hit men på något sätt har jag ändå inte hamnat här. Kan ha varit den där semester´n som kom emellan. Den gör ju det ibland, river upp ett stort, galet, ohämmat, vildsint hål i vardagsrutinerna. Morgnarna inträffar lite hipp som happ, ibland inte förrän framemot lunch, måltiderna byter såväl tid som utseende och inträffar ibland inte alls för att sedan plötsligt stå som spön i backen. Och ibland är man inte ens någonstans utan bara helt enkelt borta!

Inte fick jag någon användning för löparskorna heller… Jo, några gånger precis i början innan semester´n hade kopplat greppet riktigt lyckades jag slinka iväg på ett par rundor men jag kände att jag höll på att förlora kampen om rutiner, krav och måsten där i de sista, tunga stegen. Sedan packade jag förstås ner pulsmätaren och löparskorna när vi drog iväg till Italien för att försöka lura någon – maken och ungarna kanske – att jag hade för avsikt att träna. Ha, ha, ha! I Italien!!! Döm av min förvåning då jag såg flera joggare varje dag där på strandpromenaden som flåsade fram med svetten stänkandes och ansträngd andning. Herregud, det var ju runt 30 grader varmt. Och har ni käkat på Sardinien? Allting är löjligt gott. Det går inte att vara där i mer än max tio dagar för då äter man antagligen ihjäl sig.

Kaffet – fantastico, glassen – mmmmumss, osten.. åhhh, pecorinoostarna vi köpte i supermarketen… to die for, och all parmaskinka, proscuitti, salami och pastrami! Nämnde jag oliverna? Melonerna? Tomaterna, avocadon, vindruvorna och brödet? Vårt kylskåp bågnade efter våra rundor i affären då vi bara skulle plocka upp det allra nödvändigaste. Ja, och det gjorde vi förstås också, men smaklökarna kräver så mycket helt plötsligt att ett litet futtigt kylskåp knappt räcker till för ”lite frulle och småplock”…

När Italienresan var över var jag tvungen att vila lite. Plocka några kantareller på landet och ”landa” igen.

…. och nu har jag plötsligt börjat jobba igen! Och det har gått en hel vecka! Jag har fått ONÄSS-syndromet och jag har googlat som sjutton men hittar inga bra förslag på hur det botas. Inte ens ett litet husmorstips.

Kanske har du något förslag på hur jag mildrar besvären? Snälla hjälp mig!

Kommentera

