Orden saknas mig

När tragedier som svältkatastrofen i Afrika och de galna attentaten i Norge inträffar blir jag alldeles tom. Blank. Det finns inte ord innehållsrika nog att uttrycka den nattsvarta fasa och bottenlösa frustration jag känner. Så jag låter bli. Men mina tankar går till offren i såväl svältkatastrofen som till de som drabbats av ondskan själv i Norge. Och jag tänker på Amy Winehouse och hur otroligt sorgligt det är att hon, hon som kunde välja mellan liv och död, valde död.

Det är inte bara när allt är nattsvart orden tycks meningslösa, men det är då man vill ha de där orden som verkligen förmedlar känslorna. För hur ska man annars uttrycka sig?

På facebook flaggas det norskt i profilbilderna och det är en tydlig och bra gest. Mitt förhållande till flaggor är dock  lite ambivalent och jag kan inte riktigt använda den i det här sammanhanget. Flaggor för mig är liktydigt med pompöst firande. En liten ironisk gest för att skoja till ett redan festligt tillfälle. Jag kan inte riktigt  flagga utan att tycka att det är lite teatraliskt. Därmed inte sagt att jag tolkar det så när andra flaggar. Det är faktiskt väldigt sällan jag utgår från att andra tänker eller är funtade som jag.

I övrigt gillar jag symboler.  Men; kors – tro, svastika – nazist, vitsippa – vår, tomte – jul o.s.v. Det finns en ziljon bilder och symboler som omedelbart får mig att tänka och reagera på ett högst förväntat sätt. Bilder och symboler som förmedlar en känsla.

Men känslan som de senaste dagarnas otäcka katastrof förmedlat har inga bilder eller symboler.

Inte heller några ord.

 

Taggad , , , , , , , ,

2 thoughts on “Orden saknas mig

  1. Katja skriver:

    Och ändå….även utan ord förmedlar du ett tillstånd och en tanke jag finner mig instämma med.

    Gör alla allt vad Ni kan för att glädja er själv och era närmaste och så kan vi hoppas på att vår glädje sprids med vindarna och kanske, kanske kan vi förändra någon.

  2. puuux09 skriver:

    Ja Katja, helt säkert är att den den positiva livskraft och styrka du besitter sprider mycket hopp och glädje till de som är i din krets. Och som ringar på vattnet når det nästa person och nästa… Tillsammans gör vi världen till en bättre plats, det är jag övertygad om.

Kommentera

