En jädra massa spring, en burgare och ett glas rosé på min balkong

Har fått en ny fiende. Till råga på en som jag försvarat och gillat riktigt, riktigt mycket. Skitirriterande! Och på tal om skit så är det ännu en av de irritationsmoment som den nyanskaffade fienden lämnar efter sig. I drivor!

Snackar Skata. Hata Skata!

Tills för ett par dagar sedan beundrade jag skatan. Roades av dess fräckhet och hänfördes av dess skönhet. I mina ögon har skatan aldrig varit en rugguggla. Men det var tills för ett par dagar sedan. Nu sedan vi blivit ovänner tycker jag inte att han är så snygg längre. Så lättpåverkad är jag.

Anledningen till vår fejd är att Skata har slutat respektera mitt territorium. Han ger sig in i mitt bo!!! Det är kattmaten som lockar. Den har stått precis innanför balkongdörren och denna årstid är den alltid öppen. Och Skata och hans femtioelva polare kliver bara på och tar för sig. Maken till fräckhet. Och jag skriker och flaxar för att jaga ut dem, men bara en kort stund senare är de tillbaka. Först sitter de på balkongräcket utanför dörren och skiter ymning för att några sekunder senare attackera kattmaten.

Vi har tvingats vidta åtgärder mot huliganerna. Flytta kattmaten. Nu funderar vi på att hänga pärldraperier i öppningen också. Tycker jag att det känns kul och inspirerande? Är detta något jag insett att jag alltid längtat efter? NEEEEEEJ!!! Jag vill inte varken ha skator i köket eller pärldraperier. Inte skithögar på balkongräcket heller för den delen.

…men det var inte det jag skulle tala om nu. Jag var ju så nöjd med livet när jag gick ut här på balkongen med mitt glas rosé och laptopen alldeles nyss.

Min djupröda hängpelargon blommar. Den ser lite luggsliten ut men den har överlevt vintern. Den andra pelargonen dog och har ersatts av en lila-cerise-vit fuchia. Blommorna på fuchian ser lite lätt dopade ut. Lite för stora. Men fina. Jag har en vit ros i kruka på bordet och lite annan grön fägring i hyllorna här ute. Och min fina, fina hänggunga i svart plastrotting som hänger i hörnet. …som jag flyttar över till nu.

Mmmmm…. Det är väldigt härligt att sitta och vagga i den ljumma kvällen. Peta in foten i spjälorna på staketet och tjuvkika lite på skat-asen i kvarteret…

Det var avslutningfest på d.ä:s handboll tidigare i kväll. Tillsammans med tjejlaget och deras föräldrar. Vi spelade en massa matcher – föräldrar mot ledare, ledare mot killarna, killarna mot tjejerna, tjejerna mot föräldrarna o.s.v.

Det var väldigt varmt att springa där. Handboll är först och främst en löpgren insåg jag. Jag missade ju firmans intervallträning idag pga handbollen – men inte slapp jag träna för det. Och det var ju bra. Men man blir snabbt svettig av vilda rusher från ena målgården till den andra. Hela tiden med vildsint gapande ungar och deras lika gapiga vuxna i hälarna. …fast i mina hälar var de aldrig särskilt länge, de tog sig snabbt förbi och avslutade vad ärende de nu hade åt det hållet och så var det dags att vända och rusha åt andra hållet.

Efter matcherna bjöds grillade hamburgare och dricka. Till efterrätt fanns en mängd hembakat att mumsa på.

Sedan cyklade vi hemåt. Det kändes skönt med den lilla fläkt som kom av farten. Sedan då en dusch och så ett glas rosé på balkongen.

Det spelar ingen roll att det inte är semester ännu. Semesterkänslan är lika stark ändå.

Skål på er vänner.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

