En liten semester innan semester´n

Helg- och klämdagar är något alldeles speciellt i alla fall! Särskilt när de klumpar ihop sig så det mynnar ut i en fem-dagars-superlåååång helg. Eller minisemester. Det var ledigt i torsdags – Kristi Himmelsfärd, klämdag i fredags och nationaldag i dag.

På torsdag morgon skjutsade jag d.ä till bussen för vidare transport till Ulzburg i Tyskland och en handbollscup där.

Maken och d.y drog iväg på Gbg-cup, fotboll, på förmiddagen och jag gav mig i kast med den djungel vi kallar trädgård. Eller rättare sagt – jag kallar den trädgård, maken kallar den ”katastrof”. Lustigt nog precis samma epitet som biltvättargubben gav min bil häromdagen då jag fick däcken bytta och bilen tvättad såväl invändigt som utvändigt. ”Din bil? …katastrof” sa han och skakade bekymrat på huvudet.

Så kan det vara – något som är helt okej för en människa kan alldeles uppenbarligen framstå som en katastrof för en annan.

Nåja, min trädgård är lite ostrukturerad, otuktad och allmänt i allra största oordning. Man kan börja var som helst och slita som ett djur i timmetals utan att skillnaden blir särskilt stor. Om man är lagd åt katastrofhållet alltså. Själv ser jag mirakel i trädgården redan innan jag ens börjat göra något alls!

Men i torsdags gjorde jag! Jag fejade och grejade och bytte jord och gödslade i växthuset. Bytte några trasiga glas också och planterade ut mina tomater, gurkor och paprikor. Ohh så glada de blev!

Sedan gick jag loss med såg och sekatör och tuktade lite djungel kring växthuset för att få in en liiiiten gnutta solljus till. Ingen lätt uppgift då grannarna envisas med att ha 20-30 meter höga tallar, björkar, rönnar och körsbärsträd preciiiis på kanten till min trädgård. Irriterande? Gissa….

Sedan gav jag mig på stenpartiet och petade ner lite olika plantor och taklökar här och där och rev och slet loss en massa rötter och klänggrejor över hela klippområdet som utgör en stor del av trädgården. Ljuvligt!

På fredagen skulle jag egentligen ha åkt med maken och d.y på fotbollscupen men eftersom d.y skadade ett muskelfäste i axeln under torsdagen så spelade inte han. Och då tyckte jag inte att det var särskilt intressant att följa med.

Jag fortsatte att riva och slita i trädgården.

På lördagen for jag till Danmark, Fredrikshamn med modern, svägerskan och svägerskans moder. Det var en bussresa med kustens alla trädgårdsamatörer. Vi for på blomstermarknad och sedan på två trädgårdsvisningar i fantastiska trädgårdar. Ohh så inspirerad jag blev!

Här ser ni mina trevliga färdkamrater; svägerskan, hennes mamma och min mamma.

Jag kom hem med en ros – den orange-gul-persiko-färgade ni ser på bilden ovanför, 3 oxialisar och en japansk blodlönn. Den där japanen såg jag sedan i en trädgård – OMG vad galen den såg ut! Som en vildvuxen peruk…

Maken och jag hjälptes åt att välja en bra plats till vår japanska peruk och hela söndagen gick således åt att röja och slita bort och hacka och såga det som fanns på den utsedda platsen. Nu syns det i alla fall att något gjorts i den här trädgården!

Oxialisarna planterade d.y och rosen står fortfarande i sin kruka uppe i berget. Vi flyttar runt den för att hitta den optimala platsen.

D.ä kom igår natt och idag for vi hela familjen in till Slottskogen för nationaldagsfirande! Eller nja… vi for till slottskogen för att se och höra symfonikerna och att det råkade sammanfalla med denna högtidsdag är väl bara att räkna som en bonus. Så får man en tradition till.

Vi packade picknickkorgen med pastasallad, kyckling, mangoraja (hemmagjord – himmelskt god!), vitt vin, saft, kex, vindruvor, kaffe… ja, allt man behöver för en härlig picknick.

Vi mötte upp med svärföräldrarna där under ett träd på alldeles lagom avstånd från scenen. Solen stod på så det var säkert 30 grader varmt och alldeles underbart.

Det var ingen originell idé vi fått. Det känns faktiskt som om alla göteborgare befann sig i just slottskogen idag. Härligt, folkligt och vacker musik.

En toppendag som avslutning på en toppenminisemester helt enkelt.

Nu är jag jättetrött. Solsting… Eller kan det vara vinet?

Nu i veckan blir det skolavslutningar och annat spännande. Både d.ä och d.y ska dansa på scenen i Flunsåsparken.

Och jag komer väl att börja grina för det gör jag jämt oavsett vad sönerna gör… Det är mitt öde att vara en löjeväckande skämselskrämsel-morsa.

Men någon ska ju vara det också. Eller hur?

Godnatt.

 

p.s. Pappa – här är bänken som mamma vill att du ska bygga

Taggad , , , , , , , ,

One thought on “En liten semester innan semester´n

  1. carl-henry jonsson skriver:

    Tack du!
    Jag har redan fått instruks så det räcker till en hel trädgårdsinredning – vad nu det kan vara. Vi har också planterat de buskar och plantor modern släpat hem. Trots att det inte finns några fria ytor kvar planerar modern redan för nya inköp på U:a:s gamla militärförläggning där amatörer från när o fjärran skall förevisa och sälja sina alster.PUHHH!!//pa

Kommentera

