Tre apor diskuterades av fyra

Det var en liten komprimerad bokklubbsklubb som sammanträdde idag. Men, som vi ju alla vet, spelar storleken ingen roll, och den lilla bokklubbsskaran gjorde en fullgod insats i den litterära sfären.

Vi gillade ”Tre apor”. Vi gillade Stephan Mendel-Enk också, och vi blev sugna på att läsa hans reportagebok som vi inte läst. Vi insåg att vi visste väldigt lite om Göteborgs judiska invånare och några av oss visste mindre än andra. Till exempel hade en av oss varit i synagogan! Det tyckte vi som inte varit där var spännande. Vi vill göra ett bokklubbsstudiebesök dit.

Vi vill också åka på bokklubbsresa till en svampskog. I till exempel september. Vi vill bo i en stuga och dricka vin och äta knäckemacka med smörstekta, nyplockade kantareller och avhandla den ena boken efter den andra och eventuellt andra ämnen också. Monarkin kanske vi vill avhandla. Det vill jag. Inte bara avhandla utan bara avveckla rakt av. Men det vet jag inte om de andra vill.

Vi gav ”Tre apor” 3,8 i betyg. Läs den. En bok med ett såpass gott betyg är garanterat läsvärd!

Till nästa gång ska vi läsa ”Sorgesång” av Siri Hustved och det låter nog dystrare än vad jag tror att det är. Jag kommer att tänka på Miriam … (minns inte efternamnet…) som skrev ”Jag ska skriva dig milda sånger/dikter…” (herregud – jag minns inte vad människan heter och ännu mindre titeln på boken)(men det var något åt det där hållet) och hoppas innerligt att Siris ”Sorgesång” ska vara mycket, mycket bättre. (Nu kollade jag på AdLibris… Boken heter ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger” och Miriam heter inte alls ”Miriam” utan Linda Olsson). I alla fall; jag fick positiva vibbar av Siris bok – dels av baksidestexten och dels för att C har valt den. Jag gillade ”Tjuvarnas stad” bäst av alla bokklubbsböcker förra året och det var C som valde den. Hon var inte lika förtjust i den själv, men om det spelar någon roll har jag ingen aning om. Jag tror helt enkelt att det här blir en trevlig läsupplevelse.

Annars läser jag Patti Smiths bok ”Just kids” nu. Jag gillar den. Det är lätt att gilla Patti. Hon verkar så stillsamt underfundig på något sätt. Egensinnig och lite trevande. Jag vet egentligen ingenting om Patti Smith men jag känner att jag nog måste lyssna in mig lite nu. För att få en lite mer helgjuten bild. Men inte förrän jag är klar med boken. Det är trevligt att lära känna den Patti som inte alls skulle bli sångerska först. Hon är diktare och konstnär i början av tjugoårsåldern där hon är nu. I boken.

Innan Patti läste jag Nick Hornbys ”Naked” och det var roande. Typisk Nick Hornby. Han håller precis samma ton i sina böcker och karaktärerna är också snarlika. Men vet vad man får och det är kanske inte något man letar aktivt efter, men får man den i händerna så jamenvarförinte liksom.

Det har varit rätt lugnt på deckarfronten en period nu. Är det ett tecken på utveckling? Har min litterära smak förädlats?! Känner att jag blir riktigt sugen på en härlig mordhistoria bara av att tala om deckare. …ingen läsmognad med andra ord…

NU ska jag lägga mig och läsa lite. I morgon är det tisdag. Ödestisdag…

…ohhhh….

 

Taggad , , , , , , , , ,

One thought on “Tre apor diskuterades av fyra

  1. carl-henry jonsson skriver:

    avveckla kungahuset???? har du blivit influerad av vad vad ett par kriminella individer har totat ihop utan att ha ens någorlunda belägg för vad de skriver??
    annars låter det trevligt med en litterär svampplockarutflykt. dock– välj något annat än kungen att tala om. han är väl uttjatad vid den här tiden.//pa

Kommentera

