Känner att planen regnar bort…

Gick upp tidigt i morse, kl. 06.00 ungefär. Nelson är opererad och behöver lite assistans så jag sover fjäderlätt. Vid minsta pip är jag där och öppnar för henne. Stod länge i trädgården och väntade på att hon skulle få gjort det hon behövde göra. Så fick jag äntligen komma in och tillbaka i sängen igen. En kort stund… Sedan indikerade Nelson att hon var hungrig.

Sedan gick hon runt och letade lite efter sina ungar. Mjauuuuu, mjauuu kved hon.

Kvart i åtta kom jag i säng igen. Klockan åtta ringde väckarklockan… D.ä hade träningsmatch, handboll,  mot Kärra  och skulle vara på plats kl. 9.30.

Planen var att åtgärda växthuset idag. Efter matchen. Skulle bara köpa lite jord först också. Och ta med d.y för att åka till sta´n och hämta hans glasögon. Och då tyckte maken att jag lika gärna kunde passa på att handla den där arcen jag gått runt och sagt att jag ville ha. Så då skulle vi göra det också. Sedan handla säckarna med planteringsjord och gödsel på vägen tillbaka hem.

Vi skulle slinka förbi affären och hämta grädde och räkor också för jag fick för mig att jag ville göra en currypastarätt med räkor till middag idag.

Vi smidde alla dessa planer medan vi var på väg hem från Kärra. Mitt i middagsdiskussionen fick vi syn på en blöt och frusen jordgubbsförsäljerska vid vägkanten.

– Jordgubbar, 19 spänn! utbrast jag.

– Det vill jag ha! sa maken. Och så var vi förbi.

Så då fick vi köra på tills vi hittade ett lämpligt ställe att vända om på.

Inne i sta´n dök än det ena än det andra lilla ärendet upp. D.y behövde handla en present till en god vän som hade födelsedag för en tid sedan, och detta kändes lämpligt att göra på Shock. Vi har suttit sönder våra barpallar också så då tittade vi in på Bolia för där hittar vi stundom saker. Men inte idag. Däremot kom d.y på att han absolut behövde en fotpall till den lilla röda fåtöljen i sitt rum. – Annars är det inte skönt att sitta där, klagade han. Så då slank vi in på Cervera och faktiskt hittade vi en perfekt fotpall där!

Den är ihålig och därför perfekt att stoppa ner tidningar och andra grejor i. Snygg också! Och alldeles utmärkt att sitta på.

Så nu hade vi arcen (eller beställningen på den i alla fall, för själva arcen anländer inte förrän om tre veckor pga ngt strul i Japan…), d.y:s nya glasögon, en pall, en födelsedagspresent och insikt i hur svårt det är att hitta tajta, röda byxor till 10-åringar.  Två vinglas inhandlades också där någonstans under promenaden på Kungsgatan.

Så blev det fikadags och vi slank in på fröken Olssons för en latte (lattemorsa, lattefarsa och lattebarn) och blåbärspaj, halloncheescake och kladdkaka. Allt väldigt mumsigt och härligt.

Klockan började bli sen eftermiddag och jag började inse att det inte skulle bli någon tid över till växthuset denna dag.

Orkade inte ens stanna vid Blomsterlandet och hämta jord… Det fick räcka med grädd- och räkstoppet.

Väl hemma satte jag igång att fräsa räkor i curry, hacka chalottenlök, pressa vitlök, smula i fiskbuljongtärning, krydda på lite till, koka pasta, förvälla broccoli och hacka sallad.

Sedan marinerade jag hälften av jordgubbarna i vitvinsvinäger-lime-florsocker och de övriga lät jag vara.

Det var skönt att sjunka ner vid middagsbordet. Curry-räk-pastan blev precis sådär som jag hade hoppats och till och med sönerna åt den med god aptit. Eller nja, den ena sonen roade sig med att peta ut alla räkorna, men det brydde jag mig inte om. Desto fler till mig bara!

Jordgubbarna slank också ner, både de naturella och de marinerade. Med lite vaniljglass.

Det blev en rätt skön dag. Fast lite synd på växthuset. Och tomaterna som står här inne och nästan gråter av längtan efter att få komma ut. Eller så inbillar jag mig bara.

I morgon kanske… Före eller efter loppisen i majorna. Om nu inte den regnar bort…

Vi får se.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

