Söndagskvällsreflektion

Klockan är halv åtta och solen breder fortfarande ut några guloranga strålar över hustaken här på berget. Himlen är ljust blå. Vårligt blå. Liksom skir.

Maken och jag kom just tillbaka efter att ha följt en av sönernas kompisar hem. Vi gick genom skogen och till min stora glädje och förvåning såg jag kluster av vitsippor! Visste inte att de kommit. Så fina.

Det har varit mycket sport den här helgen. Som alla andra helger möjligtvis….

I fredags for jag ut till Skatås direkt efter jobbet för att beta av 8:an. Försöker nu med kraft och styrka hålla mig till varannandagslöpandet. Och inte mindre än 8:a/tillfälle. Det gick fint i fredags. Men det kändes alldeles omöjligt länge, länge, läääänge. Det lossnade strax efter fyra och då började jag ju bli lite trött… Tiden var dock fullt acceptabla 54 nå´nting nå´nting och det tröstade mig.

I hemmet rådde stor aktivitet då jag anlände. Maken stod i köket och meckade pizzor med mycket mozzarella, salami och extra kryddig tomatsås och sönerna + ett extra barn hade fullt nerf-krig på nedervåningen. Vinflaskan stod urkorkad och jag lät tanken på en vit månad innan loppet flyga sin kos. Det är dessutom mer än en månad kvar…

Eftersom nerf-kriget fortsatte även efter pizzamiddagen så blev maken och jag gisslan på övervåningen. Vi tog varsin bok, vårt vin och kröp upp i varsin soffa i vardagsrummet och hade det gott. Attackerna från nedervåningen störde inte nämnvärt.

Extra-barnet som över och han och d.y byggde läger under trappen. Från det lägret blev jag beskjuten då jag vid 7-tiden på lördag morgon gick ner för att väcka d.ä. Handbollscup i Alingsås. Samling kl. 9.00. Vi lämnade det belägrade huset strax efter åtta för att hinna tanka och utföra lite andra ärenden på vägen mot Potatiscupen.

D.ä hade en match på morgonen – en härlig seger! och sedan ca 2,5 timmars uppehåll då vi och övriga spelare/föräldrar for in till stan för att fika. Alingsås är väldigt trevligt att strosa runt och fika i. Fast det visste jag om sedan förut. Tänkte bara nämna det ifall någon av er inte hade koll på det 🙂

Matchen efter uppehållet var inte alls av samma kaliber som morgonmatchen. Nu hette motståndarna Kroppskultur och de är riktigt, riktigt duktiga killar. Våra stod dock emot bra och avgick med en hedersam andraplacering i vår grupp.

Hemma i Göteborg fick vi besök av gamla polaren M och hennes lilla tuffing I. Vi gosade med kitsen och stämde av läget på samtliga gemensamma bekantskaper i några timmar innan kvällen inföll och det faktum att vi gått upp i gryningen gjorde sig påmint. Oj vad trött jag upptäckte att jag var! Försökte tvinga mig att se de vedervärdiga ”familjeunderhållningsprogram” som serveras prime time en lördag kväll och det var inte så lätt.

Men då barnen stapplat i säng började en svensk relationsfilm med Persbrant, Lundqvist, Jacob och Endre som fullständigt fångade mig. Vilken bra film. Och inte var det någon annan än dessa fyra med någon gång. Och scenen var hela tiden i antingen den ena eller den andras matrum. Jag gillade och plågades lite av de närgångna kameraögat i full fascination tills hela filmen plötsligt var över.

Då upptäckte jag hur trött jag var. Gick således och la mig.

I dag – söndag – studsade jag inte direkt ur sängen när klockan ringde kl. 06.30… Snarare släpade mig upp vid 7, väckte d.ä och förklarade att vi hade rätt så bråttom eftersom det skulle vara samling i Alingsås kl. 08.00. Slutspel i Potiscupen.

Det blev lite stressigt, men vi slapp i alla fall att bli beskjutna av ettriga Nerf-krigare och det var alltid något.

Vi hann till Alingsås, killarna fick fett med stryck av Aranäs och vi åkte hem igen.

Hann sitta och segsurfa i hela två timmar innan det var dags för fotbollsträning för sönerna och löpträning för mig själv. Jag släppte av sonen vid Färjenäsplanen, rättade till pannbandet och tog ett grabbatag i tidtagaruret och begav mig av upp på Älvsborgsbron. Stretade uppåt och nedåt, mot majorna och ner mot klippan, förbi röda sten, utefter kajen bort mot militärförläggningen, gjorde en lov runt och sprang tillbaka längs vattnet, förbi fd restaurang Reveljen som numera heter ”Ruckman” (precis som en samarbetspartner… hmmm… finns det något samband där tro?) och tillbaka till bron och över till hisingen igen. Det var ett härligt väder att springa i. Och vi var många idag. Säkert medlöpare i varvet tänker jag.

Plockade upp son, körde hem, krattade lite, duschade lite och sedan besök av en kattintresserad familj vars dotter utsattes för galen press då hon skulle försöka välja en av de två kvarvarande kitsen. ”Jag tar den!” ”…nej.. den…?” ”…vad tycker du?” Ohh, stackars tös.

Hon gjorde dock ett klokt val till sist (eftersom båda valen var lika bra så är det svårt att misslyckas där ;-)) och nu har Yinyang ett hem.

D.y är lycklig för Yinyang är hans favorit och nu kommer hon att bo inom cykelavstånd hos en kompis till honom!

Skönt! Nu är det bara en liten kattbuse kvar att placera och jag är inte ett dugg orolig. Det är en alldeles ovanligt söt och klok liten M-katt med den finaste lilla kattmage någon människa någonsin skådat så det kommer att gå bra.

Nu Mästarnas mästare.

God kväll!

 

Kommentera

