Undermedveten handling. Kanske?

Blir irriterad när jag inte hinner med´. Och lite sur. Förra helgen var det en massa fotboll och handboll. Försökte hinna tvätta undan också inför veckan som komma skulle. Och veckan som komma skulle kom och då for jag till england i tre dagar. Det var en vansinnigt trevlig resa och nu är jag besatt av att åka dit med familjen på semester. Bournemouth. Kan utan problem visualisera mig i en solstol på stranden med en bredbrättad halmhatt på huvudet medan ungarna och maken försöker lära sig surfa på vågorna.

De som ringde upp mig medan jag var borta kopplade jag bort, smsade och hänvisade dem till mailen. Sedan fick jag  problem med nätuppkopplingen och lyckades inte ha varken kontroll eller kontakt med någon – utom de jag var i sällskap med. Det var very annoying, för jag hade en del privata angelägenheter att stå i. Och jag gillar inte när jag inte kan utföra det jag föresatt mig. (läs: lägga mig i…). Men det var lite skönt också upptäckte jag. Att inte bli nådd.

Kl. 22 på onsdagskvällen kom jag hem igen. Jag var trött. Men lite nöjd över att jag ändå hade påbörjat min packning innan jag for till england,  inför den stundande fjällresan. Jag hade packat mitt underställ och lagt fram mina vantar….

Under torsdagen jobbade jag, men bara fram till kl. 13.00 för 14.30 skulle vi hämta upp sönerna på skolan för att påbörja färden mot Kläppen. Alltså blev det ingen lunch. Ändå hann jag  inte riktigt göra klart det jag skulle göra.

Svishade förbi tobaksaffären när vi plockat upp sönerna och hämtade senaste bokpaketet. Det var bokklubbsboken som ska vara läst tills nu på onsdag så det var hög tid. Köpte en bok till grabbarna också – Dogboy. Jag högläste några kapitel för killarna under resan och de blev helt fast båda två. Men det var inte det jag skulle tala om…

Medan vi rullade på mot Sälen infann sig lugnet. Till sist var jag så avslappad att jag blev misstänksam. Började kolla efter mobilen som varit alldeles sjukt tyst en lång, lång stund.

Det var då jag upptäckte det – den var ingenstans! Provade att ringa mig själv  från makens telefon men ingen signal hördes i bilen. Efter flera signaler var det  däremot någon som svarade – och det var definitivt inte jag! Det var tobakshandlaren! Hallå ja, sa han. Hallå ja. Sa jag.

Öhhh, hej. Har jag glömt min telefon hos dig? frågade jag fåraktigt. Ja, erkände han – om det nu var han, det kanske var någon helt annan…. Nåja, jag sa att jag skulle komma och hämta telefonen på måndag och är det okej? Det var det.

Alltså  ingen telefon och således inte heller någon möjlighet att hjälpa till med aktiviteterna på fotbollsklubben, inga samtal till eller från jobbet, inga skojiga sms eller mms från polarna (trååååkigt….). Mobilfri.

Det var väldigt, väldigt skönt att slippa de genomträngande signalerna hela helgen. Familjen fick snällt finna sig i att bestämma tid, eller ringa någon annan i sällskapet som ev. kunde vidarbefordra meddelanden till mig. Det var så skönt så jag börjar undra om jag lämnade telefonen i tobaksaffären med flit. En omedveten men ändå beräknande handling…

Jag har varit okontaktbar i flera dagar nu och märker att jag gillar det. Kanske ska jag ge fasen i att köpa den där i-phonen i alla fall….

Fast kanske inte ändå.

…det är ju bara den självvalda tystnaden som är skön. Tänk om ingen någonsin försöker kontakta mig igen. Det skulle verkligen inte vara kul.

Bäst att hämta telefonen efter jobbet i morgon.

 

3 thoughts on “Undermedveten handling. Kanske?

  1. Pernilla Wallette skriver:

    Hahaha, jaaa, jag känner såå igen mig. Är bara urdålig på att hålla reda på telefonen.Kraaaam n

  2. ch skriver:

    ibland kan det kanske vara nyttigt att konstatera att världen rullar vidare — utan ens medverkan–//pa

  3. Pux skriver:

    Japp, sant.

Kommentera

