Tillbaka till kulturen

Nej, jag har inte gett upp ännu. Men jag tar en hälsosam vilodag från flåshurtigheten och grottar ner mig i bokklubbens härliga utsvävningar.

I kväll var vi hos J. Hon har fått ett sprillans nytt 50-talskök sedan sist och det var väldigt, väldigt behagligt. Harmoniserade på ett skönt sätt med de övriga boytorna och dess invånare. Jag känner inte J:s man men jag får för mig att de är stämda i samma tonart på något sätt.

Hemma hos oss kan man se kompromisserna. Man anar en liten protest i detaljerna, något eget litet tyckande som vill ta plats och synas. Maken och jag är nog överens om att det är lite kul. Han får lov att ha sina fula saker och jag får ha mina fina. Bara han inte har för många på allt för många ställen…

Men det var inte inredning vi skulle tala om nu – bokklubb.

Vi avhandlade boken ”Kvinnorna på stranden” av Tove Alsterdahl. En debut. En deckare. Nerlusad med positiva och goda recentioner av någon märklig anledning. Nåja, alla tyckte kanske inte att det var så konstigt men jag tyckte då inte det var något att skriva hem om.

Jag gav den en tvåa. Totalbetyget blev 2,7 så det var allt några 3-or också. Bland annat J gav den en trea, men hon berättade samtidigt att hon egentligen inte är så förtjust i deckare.

Det är jag. Förtjust i deckare alltså. Och jag tyckte inte att det här kändes som en deckare. Den kändes som ett prettoförsök att ta upp ett allvarligt ämne – modern slavhandel – i en kittlande miljö med intressanta individer med diffusa bakgrunder och hemliga avsikter.

Sedan avslutades det hela i en intrikat sexsadistisk, blodslafsig Lisbeth-Salander-hämd och ett trist städjobb i en gammal dammig teater i Prag.

Jamen ni fattar ju själva.

R, som ju har sinne för det här med välja härliga böcker – jag har tillåtit mig att ignorera att hon valde Herta Mullers obeskrivligt märkliga och lätt obehagliga bok ”Hjärtedjur”, har denna gång gjort ett val för nästa läsupplevelse som jag ställer mig en aning skeptisk till. Carin Hjulströms bok … … …. som jag redan glömt titeln på… Men det spelar ingen roll. Carin Hjulström..

carin_hjulstrom_dk.jpg

Hmmm. Jag har inte någon större längtan efter att läsa hennes bok. Hon intresserar mig inte. Faktum är att hon irriterar mig. Fråga mig inte varför. Det är väl så med personer man konfronteras med sådär ensidigt – man kan få en uppfattning om dem som kanske inte alls överensstämmer med hur de egentligen är – men eftersom jag inte känner henne IRL så har jag ingen motbild till min aversion mot henne. För övrigt kanske min bild stämmer helt och hållet. Hon kanske är irriterande.

Sara Kaderfors däremot. Henne har jag en helt annan uppfattning om och jag visste redan innan jag läste hennes böcker att jag skulle gilla dem.

1381947326.jpg

Undrar hur det skulle vara att träffa dem i verkligheten. … Skulle jag tvingas ändra uppfattning om dem tro?

Det ska bli kul att beställa boken i alla fall. Ska passa på att köpa tredje boken i serien om Katniss och hennes öden och äventyr i distrikt 12 (eller 13 eller var det nu var…). Hungerspelen. Jag är inte jättenyfiken, men tycker inte om att inte avsluta trilogin. Dessutom kanske sonen får för sig att läsa klart serien också. Den första boken var ju den bästa han läst, den andra kom han inte ens igenom (snackar very tunn pocket här….) för han tyckte den var för tråååååkig.

Det skall bli intressant att läsa Carins bok. Kanske kommer jag att helt omvärdera henne.

Baksidestexten får mig inte att tro det. Hennes alter ego heter Frida Fors… suck.

Nu räcker det. Återommer i detta spännande ärende när jag har något att tillägga.

Godnatt.

 

 

 

One thought on “Tillbaka till kulturen

  1. ch skriver:

    hur får jag tag i Albins blogg????

Kommentera

