Broddmans broddar

Jag minns en lektion jag hade i svenska en gång. Det var på gymnasiet. Vi talade om reklam. Vi skulle alla göra en annons för ”Broddmans broddar”. Det var vår fröken som hittade på namnet ”Broddmans broddar”. Det trodde jag då i alla fall. Vi tyckte att det var otroligt komiskt. Broddar var sååååå gammeldagsigt att inte ens riktigt gamla tanter ville kännas vid dem. Då. Broddar var som barkbröd och sabeltandade tigrar – något som kanske funnits men som definitivt gått ur tiden.

Jag gjorde min reklamuppgift tillsammans med en flicka som läste ryska -Katarina tror jag hon hette – och om broddar fanns någonstans på 80-talet så var det väl i Ryssland. Ryssland fanns då i alla fall. Vi fixade fram en bild på en liten beige tant och monterade på broddar på hennes beiga tantskor och skrev något hurtfriskt om ”…Broddmans broddar räddar dig från brotten” ….

Så kom växthuseffekten och plötsligt hade vi polarvintrar och ta mig sjutton om inte alla utom jag plötsligt var broddade! Jag stretade emot i det längsta men föll till sist till föga och inhandla mina alldeles egna broddar. Mina inhandlades i sportaffär. Jag skall ju bara ha dem för löpning. Allt annat är ju skitlöjligt och alldeles för tantigt. …fast å andra sidan så är jag ju både tant och skitlöjlig så jag kan faktiskt ha mina broddar när jag vill! Och det ska jag banne mig ha.

Helt ärligt så trodde jag inte ett ögonblick att jag faktiskt skulle ut och springa i kväll bara för att jag köpt broddarna. Det var bara ett steg i rätt riktning. Som om jag gjort halva passet redan. Men så efter middagen och ett utmanande parti barn-genie med sönerna så kände jag att det faktiskt skulle vara riktigt skönt med en tur. Ute. Och jag hade över en timme på min innan akvariedamen skulle komma… Det var inte bara för att jag höll på att förlora det där partiet barn-genie.

cross_country-broddar.jpg.jpg

På med löpoutfiten – för dagen svarta fleecebrallor, funktionströja, fleecetröja, mössa, handskar och skidjacka. Och löpardojor med broddar förstås. Samt tidtagaruret. Jag tickade igång vid brevlådan och det var nästan så jag hörde hur det knarrade i lederna och gnisslade i musklerna, men steg för steg så förflyttades jag framåt. Utan halkrisk. Utan excentriska motbalansrörelser i hela kroppen och helt utan rädsla. Jag var helt trygg med mina broddar. Och nästan lite lycklig.

Efter ett par kilometer kom jag ihåg varför jag inte gillar att springa på vintern. Eller varför jag ogillar det extra mycket då får jag väl säga… Det är den där grejen med andningen. Kall luft är jobbig att andas och det liksom stockar sig och bildas äckelpäckel i svalget. Som en slemklump i golfboll-storlek som inte går att bli av med på annat sätt än att andas lite varm luft. Det gick ändå hyfsat. Jag sprang åtminstone 2/3-delar av sträckan. Förmodligen lite mer. Kroppen kyldes ner alldeles för fort när jag gick så det gick ju inte.

Väl hemma, 42 minuter och 5,2 km senare, blev jag sittande med mina broddade löpardojor i händerna. Jag kommer ihåg vår annons för Broddmans broddar och tänkte att så himla tokigt var det inte. Broddmans broddar räddar nog om inte liv så åtminstone ett och annat benbrott och några hjärnskakningar. Och det är ju inte så illa. Nu ska jag sova lite. Man blir trött av att motionera. Kattapan ligger här och spinner och det är också sövande. Godnatt.

3 thoughts on “Broddmans broddar

  1. ch skriver:

    Myyycket förståndigt. Hellre en broddad tant än en ledbruten tjej!!!//pa

  2. Åsa Agneryd skriver:

    Vad rolig dina inlägg är. kommer definitivt läsa dina inlägg igen! =P Hoppas du har en trevlig vardag 🙂

  3. Pux skriver:

    Hej och tack för ditt inlägg Åsa. Jodå , när jag inte tvingar mig själv att springa så är mina dagar riktigt behagliga. Jag önskar dig detsamma.//Puck

Kommentera

